Azt várjuk a konferenciától, hogy minden olyan hasznos tudást és tapasztalatot begyűjtsünk vendégeinktől, amely még jobbá, még célszerűbbé, még hatékonyabbá tudja tenni az ügyfélbarát ügyintézést Magyarországon - mondta Szabó Erika, a KIM területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkára az OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development) képviselői által tartott, az egyablakos ügyintézés legjobb gyakorlatairól, nemzetközi tapasztalatairól szóló kétnapos konferencia megnyitóján.
Kiemelt témák
A kormányzat letette a közigazgatás átalakításának alapjait, és működteti a rendszert, ugyanakkor nem érdemes belefogni a közigazgatási reform olyan további feladataiba, amelyeket már nem tudnak megvalósítani ebben a ciklusban.
Többek között a jegyző kinevezésének polgármesterre ruházását, az építésügyi hatósági jogköröket és a járási rendszer hatékonyságát illetően fogalmaztak meg kritikát a Nemzeti Közszolgálati Egyetem járási rendszerről tartott csütörtöki konferenciájának előadói.
Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében már harmincöt településen van lehetőség az úgynevezett települési ügysegédek igénybevételére. A megyében kijelölt tizenhárom járási székhelyen kívül kilenc járási kirendeltségen van lehetőségük az ügyfeleknek államigazgatási ügyeik intézésére.
Eszköz nélkül, az emberi erőforrásokra építve hajtották végre a közoktatás átalakítását – mondta a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ (Klik) elnöke a tankerületi igazgatók regionális értekezletén Veszprémben. Eszközeiket az önkormányzatok, iskolák és kormányhivatalok segítőkészségének köszönhetik.
Az eddigi összesítések szerint több mint 5 milliárd forintot tettek ki évente azok a juttatások, amelyekkel a tehetősebb önkormányzatok támogatták oktatási intézményeik dolgozóit. Az iskolák állami fenntartásba vételével az érintett pedagógusok azonban elbukhatják a korábban a városházáról érkező évente átlagosan 86 ezer forintnyi bónuszt.
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége felmérést készített a 2013. évi költségvetéssel kapcsolatban, megkeresve polgármestereket, jegyzőket és hivatali dolgozókat. Az általuk kitöltött adatlapok alapján összeállt a kép, a felmérés részletes eredménye, melyet rövid időn belül nyilvánosságra hoznak, és megküldenek az illetékes kormányzati szerveknek, annak érdekében, hogy kezdődjenek egyeztetések a szükséges és elengedhetetlen korrekciók érdekében, mert ez teszi lehetővé, hogy valóban működési hiány nélkül lehessen teljesíteni a 2013. esztendőt.
Bár a kormány garanciákat adott arra, hogy az állami alkalmazottá váló tanárok és közszolgálati tisztviselők fizetése ugyanaz marad, többen közülük meglepődhetnek majd februárban. A kormányhivatalok a korábban nem jogszerűen adott pótlékokat ugyanis nem fizetik ki, mint ahogy a tanárok sem kapják meg azokat a pluszjuttatásokat, amiket eddig az önkormányzatok a cafetérián felül fizettek nekik.
Szentendre polgármesterénél lobbiznak a város orvosai, hogy ne adja át a közelmúltban felújított és újranyitott járóbetegközpontot állami tulajdonba. A város az eredetileg tervezett 77 milliós önrész tizenhatszorosát, 1,2 milliárd forintot költött az épületre.
Megoldhatatlannak tűnő feladat elé állították az önkormányzatokat a törvényhozók a 2013-as költségvetés elkészítésénél. Mínuszos büdzsével nem lehet tervezni, miközben jókora összegeket vontak el a településektől. Az elmúlt évek folyamatos megszorításai után mobilizálható vagyonuk már szinte nem is maradt, így számos helyen a felelősségteljes tervezés helyett nem marad más hátra, mint játék a számokkal, ami főként a várható bevételek túltervezését jelenti.
Megváltozik július 1-jétől a közszolgálati tisztviselők teljesítményének értékelése, gyakrabban és más szempontok alapján mérik majd a munkájukat.
Az új budapesti kerületi hivataloknál sérülhet a titkosság elve az önkormányzattól hirtelenjében „kölcsönzött” informatikusok miatt, illetve csúszhat a virtuális iktatási rendszerek összehangolása is. A hivatalok az önkormányzattól vették át az épületekkel és a berendezéssel együtt a számítógépeket és a szoftvereket is, de saját háttérszakemberek felvételére nem jutott idő.
Az országos és a helyi szintű demokratikus felhatalmazással, többségi támogatással rendelkező hatalom összeütközése eddig rendre meddő vitákhoz, terméketlen szembenálláshoz vezetett. A közigazgatási reform január elsején működésbe lépett harmadik lépcsőjével érte el a helyi szintet a rendszer racionális állami működtetése, a kormánypolitika helyi szintű végrehajtása.
A katasztrófavédelem rendkívüli horderejű és óriási léptékű átalakuláson ment át tavaly, az eddigi eredmények alapján a rendvédelmi integráció és az ehhez kapcsolódó új hatósági és műveletirányítási szemlélet beváltotta a hozzá fűzött reményeket.
Az információs háttér hiányáról, a járási rendszer előkészítetlenségéről, így panaszáradatról számolt be a Napi Gazdaságnak Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke, Gödöllő polgármestere a járási rendszer januári startolásával kapcsolatban.
Berettyóújfaluban székel az ország egyik legnagyobb járása, már ami az odatartozó települések számát illeti: a kisváros járási hivatalában ugyanis összesen huszonöt dél-bihari település lakói intézhetik ügyeiket. Ám ottjártunkkor a Kossuth utcai járási központban a dolgozókon kívül alig találtunk valakit. A kapualjból egyetlen ügyfél tolta ki a biciklijét, s amikor megállítottuk, csalódottan mondta, hogy a földhivatalba indul.
Külön forrás áll rendelkezésre az iskolák állami fenntartásba vétele után minden tankerületben a gazdálkodási feladatokra, a zökkenőmentes működés feltételeinek biztosítására és a hirtelen felmerülő kiadások fedezetére.
Az állami adósságátvallást és bizonyos feladatkörök átvételét üdvözlik a polgármesterek, ám arról már megoszlanak a vélemények, hogy az iskolák állami kézbe vétele jó döntés volt-e.