Az Állami Számvevőszék ellenőrzési tapasztalatairól Sepsey Tamás számvevő igazgató készített egy elemzést, mely a Pénzügyi Szemlében olvasható.
Elemzések
Az államháztartás 2012. év január havi többlete 107,3 milliárd forintra teljesült - helyi önkormányzatok nélkül. Ezen belül a központi költségvetés 85,3 milliárd forintos, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 1,4 milliárd forintos, az elkülönített állami pénzalapok pedig 20,6 milliárd forintos szufficittel zártak.
Kaiser Tamás, a Pannon Egyetem docense szerint mivel az Európai Bizottságnak a következő többéves költségvetési keretre tett javaslatában csökkenne a Magyarországnak jutó kohéziós támogatás, az ország érdeke, hogy minél tovább egyben tartsa "a kohézió barátai" csoportot, vagyis azoknak a tagállamoknak az összefogását, amelyek kifogásolják a kohéziós politika tervezett módosításait.
A 2010-es adóváltozások az alacsony jövedelműeknek tovább csökkentette, míg a magas jövedelműeknek tovább növelte a bevételét. A háztartások egy főre jutó nettó jövedelmét tekintve az alsó kategóriába tartozók 9 ezret buktak, míg a felsőbe tartozók 314 ezret nyertek 2010-ben - derül ki a KSH adataiból, amelyeket a Napi Gazdaság idéz.
A Magyar Köztársaság költségvetésében megjelenő uniós kapcsolatokhoz tartozó támogatások fokozatos növekedést mutattak a 2004–2010 közötti időszakban, a 2004. évi közel 127 milliárd forint 2009-ben megközelítette a 870 milliárd forintot, majd 2010-ben elérte az 1.032 milliárd forintot - közölte az Állami Számvevőszék (ÁSZ) az európai uniós támogatások 2010. évi felhasználásának ellenőrzéséről szóló tájékoztatója alapján az MTI-vel.
Magyarország az ötvennegyedik helyen áll a 183 országot vizsgáló korrupciós rangsorban, tavaly az ötvenedik volt 178 ország között. Európai összehasonlításban a tavalyihoz hasonlóan a huszadik helyezett - ismertette 2011-es Korrupció Érzékelési Index eredményeit a Transparency International.
Első ízben tavaly végezte el 23 budapesti kerület és 23 megyei jogú város átfogó elemzését a Magyar Progresszív Intézet. Akkor ennek apropóját az önkormányzati választások adták, idén pedig elsősorban azt vizsgálták, hogy tavaly óta hogyan változott a helyzetük, illetve hogy a kormányváltásnak van-e valami nyoma az önkormányzatok működésében.
Az új önkormányzati törvényjavaslat néhány ponton javít az önkormányzatok átláthatóságán, valamint a képviselői összeférhetetlenségen, ugyanakkor jelentős korrupciós kockázatokat vet fel a polgármesteri pozíció megerősödése miatt - áll a Transparency International elemzésében.
Vásárlóerejét tekintve tovább csökkent Budapest előnye a vidékkel szemben, de az ország megosztottsága hasonló a korábbi évekéhez: Budapest és vonzáskörzete, valamint a tőle északnyugatra elhelyezkedő területek a leggazdagabbak, a legszegényebbek pedig az ország aprófalvas térségei az északkeleti és délnyugati végeken – derül ki a GfK Hungária idei felméréséből.
Miért végzetesen elhibázott a helyhatósági szférában végrehajtani szándékozott központosító állami szerepvállalás növelése a helyi önrendelkezés, a helyi érdekérvényesítési lehetőség megcsorbítása, valamint a hatósági-fegyelmező rendépítő jogkörök elvonása és a szubszidiaritás felszámolása révén? – teszi fel a kérdést a tanulmány.