Magyarországon véget ért a recesszió az elmúlt hónapokban, ám a magyar gazdaság a nagy valószínűséggel nem éri el a 2 százalékos gazdasági növekedést, ilyen prognózist eddig a jegybank és a kormány adott. A választások közeledtével nőhet a lakossági fogyasztás, s valami megmozdulhat a cégeknél megkezdik az évek óta halasztott fejlesztéseket, így nőhetnek a beruházások.
Elemzések
Szabadságharc ide vagy oda, az Európai Unión belül Magyarországon a legmagasabb állami fejlesztésekbe áramló uniós pénz aránya. Áldás ez vagy átok? – erről kérdezett két szakembert a napi.hu.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint a bruttó hazai termék (GDP) tavalyi és idei első félévi visszaesését a második félévben minimális, 0,5 százalékos növekedés követi, és az év egészében is csak 0,3 százalékos növekedés várható - közölte a gazdaságkutató legfrissebb előrejelzésében.
Disznóól, kitakarítom – mondta az uniós pályázati rendszerről Orbán Viktor miniszterelnök még 2011 elején. Azóta „gyorsítunk”, „egyszerűsítünk”, „kiírjuk-kiírtuk”, „elköltjük-elköltöttük”. Jól állunk, sőt egyre jobban –az uniós pénzekért felelős vezetők magabiztossága eddig nem tűrt ellenvetést. Aki más mondott, mint ők, az hazudott, elferdítette a tényeket, a szocialistákat szolgálta, de legalábbis rosszat akart az országnak. Aztán jött Lázár János.
A mintegy százhetvenezer kilométernyi önkormányzati tulajdonú közút 73,5 százaléka kiépítetlen, azaz burkolat nélküli földút Magyarországon. A rossz állapotú közutak jelentős aránya gátolhatja a települések fejlődését. A finanszírozás előteremtése azonban sok esetben nagy kihívás az önkormányzatoknak.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint Magyarországon technikai értelemben véget ért a recesszió, de növekedési fordulatról egyelőre nincs szó, a bruttó hazai termék (GDP) tavalyi visszaesését idén lényegében stagnálás, minimális, 0-0,5 százalék közötti növekedés követi.
A várakozásoknak megfelelően alakultak az április-júniusi munkaerő-piaci adatok az MTI-nek nyilatkozó elemzők szerint. Ugyanakkor a foglalkoztatottság növekedésében továbbra is meghatározó szerepe van a közmunkaprogramoknak.
Magyarország végzetesen kettészakadni látszik: a legjobb helyzetben levő egymillió ember több pénzből él, mint az alsó négy jövedelmi tizedben lévő négymillió ember összesen.
Üzletileg nehezen vállalható feltételek teljesítésére kényszerítheti a hulladékkezelő cégek külföldi befektetőit az új hulladéktörvényben lefektetett minősítési rendszer. Kérdés, hogy az állam valóban szorít-e még egyet a vegyes tulajdonú cégeken, vagy beéri a kötelező rezsicsökkentéssel. Azt viszont már jelezte, ha gond lesz a szolgáltatással, segít. Úton az állami hulladékkommandó közmunkásokkal.
Ha a kormány tartós intézkedésekkel teljesíti is a 3% alatti költségvetési hiányt 2014-ben, még akkor sem csökken az államadósság 80% alá - ezt a gyászos képet vetíti előre a Költségvetési Felelősségi Intézet bemutatott technikai kivetítése. Romhányi Balázs, az intézet ügyvezetője úgy véli, hogy semmi mozgástér nincs a költségvetésben egy lazításra, ezért egy esetleges negatív sokk esetén jön a megszokott prociklikus gazdaságpolitika.
Az Európai Bizottság már egy ideje egyre hangsúlyosabban forszírozza, hogy a munkát terhelő adókat csökkenteni kellene és a súlypontot más adófajtákra áthelyezni. Erre mozgástér lenne és sok tagállamban prioritásként kellene kezelni a gazdaságösztönzés szempontjából is - derül ki az Európai Bizottság összehasonlításából. Hogy áll Magyarország más EU-tagokhoz képest a munkát terhelő adók terén?
Bemutatták a 2010. október 4-én Devecsert, Kolontárt és Somlóvásárhelyet sújtó vörösiszap-katasztrófa komplex társadalmi hatástanulmányát. A devecseri önkormányzat megbízásából a Monitor Társadalomkutató Intézet és Módszertani Központ készítette el.
A külhoni szavazók névjegyzékének titkossága, a külső kontroll hiánya a levélben érkezett szavazatok összesítésekor, valamint a pártok bevételeinek és kiadásainak átláthatatlansága miatt a választási eljárási törvény lehetőségeket teremt a választási csalásra 2014-ben a Transparency International Magyarország szerint.
Idén nem nő a magyar gazdaság, de az is megtörténhet, hogy tovább romlik a gazdasági környezet és némi visszaesést is elszenvedünk az átgondolatlannak tűnő gazdaságpolitika hatásainak következményeként – állapítja meg a Policy Agenda frissített előrejelzése, amelyet az hvg.hu ismertet.
A magyar gazdaság 2010-12 során elkerülte a pénzügyi egyensúly megroppanását, de stagnálásba süllyedt, melyből a jelenlegi gazdaságpolitikával nem tud kijutni. Tartós leszakadás, általános perspektívátlanság fenyeget. A hazai tőke és a munkaerő is mindinkább külföldön keresi a boldogulást – írja a GKI átfogó elemzésében.
Februárban ismét emelkedett a költségvetési szervek tartozásállománya - közölte a Magyar Államkincstár. Egy hónap alatt 3,7 milliárd forinttal 65,9 milliárd forintra hízott az állami szervek adóssága. Ekkora növekedésre a februári hónapokban még nem volt példa az általunk vezetett adatokban. A tartozás növekedéséért szinte teljes egészében az Emberi Erőforrás Minisztérium felelős, amit nagyrészt Klebersberg Intézményfenntartó Központ okozott.
A Magyar Faluszövetség és a HÉTFA Kutatóintézet 2013 februárjában felmérést készített községi önkormányzatok körében 2013. évi költségvetésük várható alakulásáról.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. előrejelzése szerint a tavalyi 1,7% körüli GDP-visszaesés után 2013-ban stagnálás várható, és ezzel folytatódik a magyar gazdaság regionális leszakadása – írja az MTI.