lakas11Kósa Lajos módosítaná Matolcsy György legújabb ötletét, mely szerint az önkormányzatok csak rendkívül kedvezményes bérleti díjat kérhetnének azoktól a volt adósoktól, akiknek a lakásait ingyenesen átveszik a Nemzeti Eszközkezelőtől. A debreceni polgármester szerint ugyanis a településeknek nagyobb lenne a költségük a lakások miatt. Ez azonban a törvény alapján nem teljesen megalapozott érv- írja a hvg.hu.

Nem ért egyet Kósa Lajos Matolcsy György újabb ötletével, mely szerint a Nemzeti Eszközkezelőtől átvett ingatlanokban lakó korábbi adósoktól az önkormányzatok csak olyan, rendkívül kedvezményes bérleti díjat kérhetnének, mint az eszközkezelő. A nemzetgazdasági miniszter a Nemzeti Eszközkezelőről szóló törvény május elején benyújtott módosításában kikötné, hogy az eszközkezelőtől átvett ingatlanok esetében az önkormányzatok két éven át nem határozhatnának meg hátrányosabb feltételeket, mint az adós és az eszközkezelő bérleti szerződése.

Kósa Lajos szerint viszont nem várható el az önkormányzatoktól vagy azok vagyonkezelő szerveitől a szociális típusú lakbér befagyasztása két évre – derül ki kedden benyújtott módosító javaslatából. A debreceni polgármester azt szeretné elérni, hogy az önkormányzatok „költségelven” állapíthassák meg a lakbért, mellyel megtérülhetnének a lakásokkal kapcsolatos fenntartási, működtetési kiadásaik, nyereségtartalom nélkül – olvasható a javaslat indoklásában. Különben a ráfordításokat az önkormányzatok csak saját zsebből biztosíthatnák. A fideszes polgármester indoklásában kiemeli azt is, hogy az önkormányzati vagyonhasznosító szervek nem mentesülnek a társasági adó megfizetésének kötelezettsége alól, szemben a Nemzeti Eszközkezelő számára biztosított adókedvezménnyel.

Az eszközkezelő által kiszabható lakbér egyébként a piacinál jóval alacsonyabb. Miután megveszi az adós lakását, a devizahitel felvételekor megállapított forgalmi érték 1,5 százalékát állapíthatja megéves szinten (az összeg később az inflációval emelkedik), így a havi lakbér ennek a tizenketted részére jön ki. Ez egy 8 millió forintos lakás esetében 10 ezer forintos bérleti díjat jelent, ami érdemi könnyítés a 100 ezer forintot közelítő havi törlesztőrészlettel szemben, és a 30-50 ezer forintos piaci bérleti díjakkal szemben is.

debreceni polgármester érvelése alapján a 10 ezer forint nem lenne elegendő az ingatlannal kapcsolatban felmerülő költségekre. Ez az érvelés azonban az eszközkezelőről szóló törvény alapján nem teljesen megalapozott, a jogszabály szerint ugyanis a lakással kapcsolatban felmerülő költségek a bérlőt terhelik. Az önkormányzatnak feltehetően leginkább adminisztrációra kellene költenie. Azazenpenzem.hu értelmezése szerint a "költségelv" akár azt is eredményezheti, hogy a bajba jutott adósok végül a piacihoz hasonló mértékű bérleti díjat fizethetnek.

Az önkormányzatok a Nemzeti Eszközkezelőről szóló törvény szerint ingyenesen átvehetik az államtól a lakásokat. Matolcsy javaslata azonban azt is kikötné, hogy egy önkormányzat csak akkor kaphatna meg az eszközkezelőtől az igazgatási területén lévő ingatlanokat, ha az összeset hajlandó lenne átvenni.

Kósa Lajos szerint azonban „ez kényszerhelyzetbe hozza az önkormányzatokat, mivel nem ad lehetőséget arra, hogy az adott önkormányzat teljesítőképessége arányában vegyen át az ingatlanokból, és ez azt eredményezheti, hogy az önkormányzatok nem tudnak élni az átvétel lehetőségével”. Ezért a debreceni polgármester javaslatában lehetővé tenné, hogy az önkormányzatok maguk választhassák ki, mely ingatlanokat veszik át az államtól.

Matolcsy törvénymódosítása azt is megengedné, hogy egy települési önkormányzat más településen is saját kezelésbe vegyen ingatlanokat, feltéve, amennyiben területén az összes ingatlant átvette. A debreceni polgármester ezen a ponton is törölné az utóbbi feltételt, vagyis lehetővé tenné, hogy az önkormányzatok megkötés nélkül bárhol válogassanak az ország területén az eszközkezelő kínálatából.

Hirdetés