palyazFeleződhet a pályázati tanácsadók üzlete: az állam kizárja őket minden olyan fejlesztésből, amelyben állami, önkormányzati kedvezményezett van. Az uniós szakértők azonban bíznak benne, hogy a kormányzati szigor nem végleges, s a jövőben enyhül.

Az elmúlt két évben évente két-három uniós pályázati felhívás jelent meg, alacsony pénzügyi kerettel, szemben a korábbi évek 200-300 kiírásával. Ezen országszerte mintegy háromezer vállalkozás nagyjából tízezer tanácsadója osztozott – mondta lapunknak Maróczi Imre, a Pátosz elnöke. Sanyarú két év áll a piac mögött, sokan tönkrementek – tette hozzá. Tetszhalott állapotban volt az uniós pályázati piac Essősy Zsombor a Mapi Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója szerint is.

Ahogyan a szakemberek mondják, azok tudták átvészelni ezeket az éveket, akik projektmenedzsment-feladatokat láttak el olyan vállalkozásoknál, önkormányzatoknál, állami intézményeknél, amelyeknek korábban uniós támogatást nyertek. Ezek a munkák mostanában futnak ki.
A talpon maradóknak is azzal kell azonban szembenézniük, hogy a kormányzat szándéka minél alacsonyabb szintre szorítani a pályázati tanácsadók részvételét az uniós pénzek felhasználásában.

Nem lehet tudni, pontosan hogyan fog működni a rendszer, hiszen csak mostanában jelennek meg a 2014–2020-as időszak pályázati felhívásai, s azok akár egyenként is más-más lehetőségeket biztosíthatnak. Annyi tudható, hogy ki vannak zárva a tanácsadó cégek azon pályázatok és projektmenedzsmentek esetében, ahol állami vagy önkormányzati érdekeltségű fejlesztések megvalósításáról van szó.

Így például a piaci szereplőknek nem is érdemes nézegetniük a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) felhívásait, azok kezelése ugyanis a megyék kezében lesz. De ott sem rúghatnak labdába, ahol ugyan vállalkozásoknak szól a pályázati kiírás, ám a feladatra alakult konzorciumban állami szereplők is vannak, vagy ha szennyvíz-, ivóvízberuházásról van szó. A pályázati források nagyjából 50 százalékának felhasználásában tehát kérdéses, hogy tudnak-e, s ha igen, akkor milyen formában tudnak szerepet vállalni a tanácsadó vállalkozások.

Más problémát is látnak. Attól például, hogy a megyéknek vagy az önkormányzatoknak az előírások értelmében maguknak kell írniuk a pályázatokat és menedzselniük a fejlesztéseket, még nem lesz erre lehetőségük. Egyrészt nincs hozzá megfelelő számú és megfelelő színvonalú szakértelemmel bíró munkatársuk. Több száz pályázati piacon tapasztalt embert kellene felvennie a költségvetési szektornak, hogy képes legyen megbirkózni a feladattal – mondta Essősy Zsombor.

Ugyanakkor egy kis önkormányzatnak nem feltétlenül éri meg teljes munkaidőben alkalmazni egy uniós szakembert, mert mondjuk egy évben mindössze 60 olyan nap van, amikor szükség van a tudására – tette hozzá Maróczi Imre. A szakértők magától értetődőnek tartják, hogy azok az önkormányzatok, amelyek eddig pályázatíró és projektmenedzsmentcégeket fizettek, most majd kissé átnevezve őket, külső szakértőként vagy ellenőrként adnak feladatot nekik. Már ha tényleg nem tudják megoldani ennek finanszírozását saját erőből. Arra azonban senki sem tudja a korrekt választ, hogy hogyan fog működni a rendszer.

A teljes cikk

 

Hirdetés