adocsaloA kockázatelemzési eljárásokból lehet olyan következtetést is levonni, hogy a gyakoribb adóellenőrzés, behajtási-végrehajtási eljárás tovább javíthatja az adómorál alakulását – mondta el a Rádió Orienten Deli Lajos. A közgazdaság-tudomány doktora ugyanakkor hozzátette: a megbízható adóalanyok köre mára eléri a 40 százalékot, és ez tisztes eredmény a korábbiakhoz képest.

Az ellenőrzési rendszerek kapcsán Deli Lajos kiemelte, hogy az iparűzési adó érintettségében az adóalap-csökkentő tényezők a meghatározóak, az önkormányzati adóellenőrzések többsége is ebbe ütközik. Kiemelt helyet kap ebben a közvetített szolgáltatások szerepének dominanciája. Lényeges – és a Kúria döntése alapján kiemelt figyelmet érdemel –, hogy a jogértelmezés és az önkormányzati gyakorlat akkor van igazán összhangban, ha a jogértelmezés kúriai döntéseken alapul. A Kúria döntése alapján az igénybe vett szolgáltatás a számviteli nyilvántartások rendszerén alapulva fogadható el vagy vitatható. Az adóellenőrzés során a mögöttes számviteli nyilvántartási rendszereknek tükrözniük kell a gazdasági mozgásokat. Nincs kötelező analitikus nyilvántartási rendszer előírva, a vállalkozás saját profilja szerint kell, hogy kialakítsa azt a rendszert, amely visszatükrözi az adókötelezettség mértékét.

A Rádió Orient vendége a továbbiakban az önkormányzati adóhatóságot is érintő változásokról tájékoztatta a hallgatókat. Ezek lényeges eleme, hogy az ingatlan-nyilvántartásról – ingatlan-, építmény-, telekadó – szóló törvény szerint adatot kell szolgáltatniuk az önkormányzati adóhatóságoknak is. Korábban is volt ilyen, de jövőre keményebb követelményrendszer várható.

Adatszolgáltatási kötelezettség jelenik meg a pénzforgalmi számla megnyitásáról, megszüntetéséről, befektetés esetén a befektetés adatairól. Az építési hatóság adatszolgáltatása nemcsak az építésre, hanem a finanszírozási rendszerekkel való összefüggésre is kiterjed, illetve gépjármű-vásárlás esetén is adatszolgáltatási kötelezettség lép be bizonyos értékhatár felett. Az önkormányzat jegyzőjének adatot kell szolgáltatnia a nagy értékű ingatlanok forgalmi értékéről.

A kockázatelemzési eljárás rendszerének bevezetése is említést érdemel – hívta fel a figyelmet a szakember, aki elmondta, hogy az adóalanyok körében, különösen a nagy adóalanyok körében, az utóbbi 3–4 esztendő összes adóbevallási adatait összhangba kell hozni a pénzforgalmi adatokkal, meg kell nézni, hol milyen mértékben tett eleget az adózó a kötelezettségeinek, felmerültek-e kifogások az ellenőrzések során, s ha igen, akkor azok a kockázatot jelentősen befolyásolták-e?

Meg kell nézni, hogy a behajtási-végrehajtási eljárások során felmerült intézkedések mennyire befolyásolták az adóalany adókötelezettséggel szembeni megtartását. Lehet olyan következtetést is levonni, hogy a gyakoribb adóellenőrzés, behajtási-végrehajtási eljárás tovább javíthatja az adómorál alakulását. Itt kell még azt is megemlíteni, hogy az adózói minősítés szándékolt hatása erőteljessé vált.

A megbízható adóalanyok köre, amely országosan 40 százalékot mutat, tisztes eredmény a korábbiakhoz képest. Őket nem szigorúbb ellenőrzéssel és végrehajtással, hanem 3–5 évente „rápillantással” kell csak ellenőrizni. A kockázatos adóalanyok koncentráltan nagyító alá kerülnek, és esetükben jelentősen több adóellenőrzési eljárás várható. Ez a fajta jogalkotói törekvés nagyon dicséretes, és nemcsak a központi állami adónemeknél kellene ezt megvalósítani, hanem az önkormányzati adóhatóságoknál is – mondta el szakértőnk a kockázatelemzési eljárásokkal kapcsolatban.

Szeptember 15. rendkívül fontos dátum az adóalanyok és az önkormányzatok számára is. Az építmény-, telek- és kommunális adó a legnagyobb adóalanyi kört érintik. Ezeket szeptember eddig az időpontig kellett rendezni. A 2. félévi finanszírozási igény szempontjából – a helyben maradt szociális ellátás, oktatás, egészségügy – nagyon fontos ez az adóbevétel, országosan megközelítően 50–60 milliárd forint egy esztendőben, emellett a magánszemélyek gépjárműadója 70–80 milliárdot hoz az önkormányzatoknak. Ebben az időszakban gyakori az önkormányzatok megkeresése adófizetési halasztás, részletfizetés iránti kérelemmel, létezik a méltányosság és a felfüggesztés lehetősége is. Ezekről is tájékoztatást nyújt a Magyar Közlöny 93. száma, illetve a helyi adóztatás gyakorlati módosításáról néhány olyan téma olvasható, amelyet jó figyelembe venniük az adótanácsadóknak és az adóalanyoknak – zárta a beszélgetést Deli Lajos.

Hirdetés