kuka1„Az esedékes szemétszállítási díjak fele sem folyik be a nemzeti kukaholdinghoz, a korábbi 20-25 milliárd forintos állami támogatási keret pedig már elfogyott” – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke. 

Heteken belül országszerte összeomolhat a szemétszállítási rendszer, mert működésképtelen a Nemzeti Hulladékgazdálkodási Koordináló és Vagyonkezelő (NHKV) Zrt. saját országos számlázási rendszere. Pedig az új szisztéma üzembe állítására eddig már több mint 735 millió forintot költött a kormány.

Gémesi György szerint már a tavalyi induláskor előre látható volt, hogy az NHKV nem tudja idejében kiépíteni az országos számlázási rendszert. Így a tavaly áprilisra ígért struktúra ma sem működik. A háztartások országszerte hol megkapják, hol nem a számláikat. Csekkek helyett több településen fenyegető levelek érkeznek a kukaholdingtól, a családok pedig bizonytalanságban élnek, mert kiszámíthatatlan, hogy mikor érkezik meg a számla. Emiatt egyes esetekben egyszerre fél- vagy akár egyéves díjat is be kell fizetniük, amely elérheti a 30-35 ezer forintot. Ekkora összeget a szegényebb háztartások nem képesek egyszerre befizetni.

Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke is úgy véli: veszélybe kerülhet a szemétszállítási cégek finanszírozása, ha szeptemberig nem kezd el kifogástalanul működni az NHKV országos számlázási rendszere. Mostanra ugyanis a lakosság országszerte hozzávetőleg négyhavi szemétszállításidíj-tartozást halmozott fel, ami megközelítőleg 5-6 milliárd forint kinnlevőséget jelenthet az állami kukavállalat számára.

Ha a második negyedév díjbevételei sem folynak be az állami vállalathoz, mert továbbra sem tudja megoldani a számlázást, súlyos pénzügyi helyzet alakulhat ki a hulladékszállítási szektorban: a szemétszállítást ténylegesen elvégző állami és önkormányzati cégek ugyanis nem jutnak majd hozzá pénzügyi forrásukhoz. Ez pedig ahhoz vezet, hogy a társaságok működési költségeit, a cégek életben tartását a tulajdonosoknak – jobbára polgármesteri hivataloknak – kell majd állniuk. Ellenkező esetben tönkremennének a vállalatok, és országszerte leállna a szemétszállítás. Az állami kukavállalat ugyanis maga nem szállít hulladékot, csak a szemétdíjakat szedi be és osztja újra azon társaságok között, amelyek valójában elviszik a hulladékot a háztartásoktól.

Schmidt Jenő megjegyezte: csapdában vannak az önkormányzatok, mert a jelenleg hatályos törvények a polgármesteri hivatalokat kötelezik a szemét elszállítására. A valóságban azonban a kormányzat olyan jogi környezetet hozott létre, hogy a helyhatóságoknak nincsen beleszólásuk az országos szemétszállítási rendszer működésébe. Csupán annyit tehetnek, hogy pénzügyi segítséget nyújtanak a saját vállalatuknak, ha az állami kukaholding nem utalja át a vállalkozásnak a működési költséghez szükséges összeget.

Gémesi György szerint országszerte a csőd szélén egyensúlyoznak a szemétszállítási vállalatok, mert az NHKV alulfinanszírozza őket. Vagyis kevesebb pénzt kapnak, mint amennyi a szolgáltatáshoz elegendő. Ez pedig a hazai szemétszállítási rendszer összeomlásához vezethet.

Hirdetés