villamosA költségvetési törvényhez utolsó pillanatban benyújtott, közel százoldalas javaslatcsomagot természetesen el is fogadták.

A  Népszava  szúrta ki, hogy a Törvényalkotási Bizottság a 2023-as költségvetési törvényhez az utolsó percben benyújtott csaknem százoldalas kormánypárti módosító javaslatában egy személyszállítási törvényt kiegészítő passzus is szerepel, amely lehetővé teszi a városok tömegközlekedésének állami átvételét.

A jól elrejtett részlet szerint ugyanis: ha a település önkormányzata minden erre irányuló intézkedés értelmében sem képes a helyi közösségi közlekedési közszolgáltatás fenntartása és ez a lakosság, illetve az ott működő termelő, közüzemi és közcélú szervezetek számára jelentős érdeksérelmet jelent, akkor „végső” menedékes helyi személyszállító közszolgáltatót” jelölt ki az érintett miniszter. Ebben az esetben az önkormányzatnak még 60 napig kell működtetnie a közlekedési céget, utána az állami szolgáltató látja el a feladatot.

A természetesen már el is fogadott indítvány szerint a helyi közösségi közlekedés fenntartása akkor lehetetlenül el,

  • ha a helyi önkormányzat a közszolgáltatáshoz szükséges forrásokat nem előteremteni az önkormányzati tudja alapfeladatok ellátásának sérelme nélkül;
  • illetve ha a saját közszolgáltató cége gazdálkodási, vagy működési okok miatt nem tudja folytatni a munkát;
  • a tevékenység ellátására kiírt pályázat nem vezetett eredményre,
  • vagy más „ helyi közszolgáltatást nyújtó érdekkörében felmerülő objektum, elháríthatatlan, a tevékenység fenntartása akadályozó ok” merül fel. Ebbe szinte minden belefér - írja a Népszava.

Az eljárásrend mindig úgy fest, hogy az önkormányzat bejelentése után 30 napon belül meg kell vizsgálni az ellesülés körülményeit és a helyi szállítás fenntartásának indokolását, majd ha indokoltnak találják, kijelölik a végső menedékes szolgáltatót, amely az átmeneti működtetést maximum két évig végezheti. A kijelölés menetét a közlekedésért felelős miniszter – jelenleg Palkovics László – dolgozza majd ki, de a Népszava szerint valószínleg a végső menedékes szolgáltató a most létrejövő országos közlekedésszervező lesz.

A lap a törvényt úgy összegzi, hogy ezzel a fővárosi közösségi közlekedést anélkül államosíthatja az Orbán-kormány, hogy a BKV-t átvenné.

„Pontosabban átveszi a járműveket és az infrastruktúrát, ahogy ez történt Tarlós regnálása idején a HÉV üzemel. Csak éppen akkor kapott még némi pénzt cserébe a fővárosban, végső menedékesként viszont ezt a térítésmentesen kellene átadnia" - teszik hozzá.

Hirdetés