szabo erika04Közeledik az év vége, amikor a hivatalok, vállalatok elkészítik a lassan mögöttünk hagyott év mérlegét. Így történik ez a területi közigazgatásban is, ahol a rendszer teljes átalakítása zajlik és az év elején újra megalakult járásokkal az állam a lehető legközelebb került polgáraihoz - emelte ki Szabó Erika, a KIM területi közigazgatásért felelős államtitkára a Rádió Orient stúdiójában. Az államtitkár pozitívan értékelte a július 1-től működő járási roma referensek munkáját, ami már félév után eredményesnek mondható.

A járások kialakításánál fontos szempont volt, hogy 30 kilométernél ne legyen messzebb egy lakostól sem a hivatal - mondta az államtitkár. Ez év január 1-től működik 175 vidéki járás és 23 kerületi hivatal, amivel az ügyfelek nagyon elégedettek. A járás a kormányhivatal kirendeltségeként teljes mértékben elválik az önkormányzatoktól. Hosszas egyeztetés után a jegyző államigazgatási feladatainak 40 százalékát vették át, ami célszerűnek látszott, az a települési önkormányzatok hatáskörében maradt - mutatott rá Szabó Erika.

Az okmányirodáknál fontos a magas színvonal, hiszen itt fordul meg a legtöbb ügyfél, de nagyon változó volt a nyitva tartás, ezért az egyik első intézkedés az volt, hogy minden megyében legyen egy iroda, ami 8-20 óráig tart nyitva. Pest megyében már minden járási székhelyen így tartanak nyitva az irodák, ami rendkívüli előrelépés - emlékeztetett a KIM államtitkára. Másik eredményes kezdeményezés, hogy ahol nagyobb számban élnek romák, ott július 1-től roma-referenseket alkalmaznak: azok számára nyújtanak segítséget, akik nem értik a nyomtatványok szövegét, nem ismerik a jogaikat. Az így foglalkoztatottak 15 százaléka felsőfokú végzettségű, a többi érettségivel rendelkezik. A kezdeményezés érdekes és hasznos volt, az elmúlt félév tapasztalata szerint pedig eredményesnek mondható. Többségében munkaügyben és gyámhivatali ügyekben kérik a segítséget - mondta a stúdió vendége. 

A közigazgatás átalakításában a járások megalakulása mellett, a kormányablakok megnyitásáé a főszerep. A cél, hogy minden járásszékhelyen és olyan településen, ahol okmányiroda működik, legyen kormányablak is. A következő évtől remélhetőleg már 300 kormányablakban 6000 munkatárs fogja fogadni az ügyfeleket két műszakban. A középfokú végzettségű tisztviselők már a nyáron végeztek, a felsőfokúak is hamarosan vizsgáznak, mert a kormányablakokban csak azok dolgozhatnak, akik a kormányablak-ügyintéző képzést elvégezték. Az ügyköröket is kiválasztották, amelyek intézése itt történhet. A joganyag is elkészült és az ügyintézéssel kapcsolatban a lakosság számára is előkészület alatt áll egy tájékoztató felület, ami jobban érthetővé teszi az ügyintézések menetét - emelte ki az államtitkár.

A jövő az elektronikus ügyintézésé, a cél, hogy minél több ügyet lehessen így intézni, amit a 20-40 éves korosztály el is vár. A törvényi háttér ehhez már adott - szögezte le Szabó Erika. Az idősebbek azonban a személyes ügyintézéshez szoktak, amit nem is akarnak korlátozni. Őket ezen túl is egységes, szép helyszínen, kedvesen várják a munkatársak - hangoztatta az államtitkár. A lakosságot kiadványokkal, újságokban, megyei- és helyi TV-ken keresztül tájékoztatják a járásokról és az ügyfélszolgálatokról.

Az önkormányzatok működésével kapcsolatban az államtitkár kiemelte, nagyon fontos, hogy az önkormányzatok vezetőiben legyen meg az igény arra, hogy korrupciómentesen működjön a hivatal. Ehhez képzéseket kapnak és ki kell alakítaniuk a belső ellenőrzési rendszert is. A folyamat két fő ellenőre az ÁSZ, aki a gazdálkodást ellenőrzi, és a kormányhivatal, aki a törvényességet felügyeli. A képzések során felhívják a figyelmet a hibákra, illetve a tapasztalatokat elmondják, amivel segítik az önkormányzatokat a működésükben. A települési önkormányzatok nagyon segítőkészek és együttműködően álltak a járások megalakításához, amiért az államtitkár ezúton is köszönetét fejezte ki. 

A járások kialakításával a lehető legközelebb jutott az állam a polgáraihoz. A jövő év legnagyobb feladata a további kormányablakok kialakítása és megnyitása, ahol hamarosan több mint 2000 ügyet intézhetünk majd egy helyen - zárta szavait Szabó Erika, a KIM területi közigazgatásért felelős államtitkára.

(OrientPress Hírügynökség)

Hirdetés