bp00Ugyan lassan két éve tart a főváros és a kerületek éles vitája, úgy tűnik, olyannyira nem rendeződött a helyzet, hogy 2013-ban nem csupán egymás elől vonhatnak el forrásokat a felek, hanem mindkét oldalnak jóval kevesebb juthat, mint idén. Eközben a városházán sem egyszerűbb a helyzet: meg nem erősített információk szerint a busztender kapcsán egyre erősebb a főpolgármester és a Fidesz-frakció szembenállása. A főváros és a 23 budapesti kerület egyszerre járhat rosszul 2013-ban. A támogatások csökkennek, és sok feladatot is elvonnak helyből, de az egyenleg így is negatív lehet – írja a Világgazdaság.

 

A 2013-as központi költségvetés egyelőre képlékeny, előre annyi látható, hogy várhatóan mintegy 50-50 milliárd forinttal kevesebből gazdálkodhat a főváros és a kerületek is. Annak a híresztelésnek a hitelességét egyelőre nem erősítették meg hivatalosan, hogy a Budapesti Önkormányzati Szövetség egy fővárosi 50, valamint kerületi 47 milliós mínuszról szóló számítást köröztet a kerületi vezetők közt. Az ellenben már eldöntött kérdés, csak a büdzsé komoly átírásával lehet változtatni rajta, hogy a BKV-ra mintegy tízmilliárd forinttal kevesebb juthat 2013-ban, mint idén.

A tendencia egyértelmű: 2011-ben még 35,3 milliárdon osztozhatott az összes magyar város a helyi tömegközlekedés támogatásából, ennek mintegy 90 százalékát Budapest vitte el. 2012-ben nagyságrendileg ugyanennyit kap a főváros, 32,3 milliárdot, azonban már teljesen különválasztva a vidéktől. Ehhez képest 2013-ban 23 milliárdra csökkenhet az összeg, miközben a tömegközlekedés anyagi helyzete továbbra sem stabil.

Hogy a többi forrás csökkenése mennyire jelent valóban rosszabb helyzetet, arról valószínűleg a különböző számítások szerint teljesen más képet fognak adni az érintett felek – és ezúttal tényleg nem lehet egyetlen számmal válaszolni erre a kérdésre. Az önkormányzati feladatok átrendezése miatt ugyanis több kiadás is átkerül az államhoz. A kérdés az, hogy milyen lesz az egyenleg a feladatok államosítása után, ám a legtöbben azt valószínűsítik, hogy rosszabbul járhatnak az önkormányzatok, több forrást vonhatnak el tőlük, mint amennyibe az átvett feladataik kerülnek.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a kerületek sem egységesek. A belvároshoz közelebbiek várhatóan valamivel jobban járhatnak – ott kisebb az állandó lakosok száma, és több az olyan terület, amely állami vagy fővárosi kezelésű. Az anyagi mellett politikai vita is jelen van: a fővárosi közgyűlésben szűk többséggel bíró Fidesz-frakcióban is ott ül több kerületi polgármester, nekik pedig több szóbeszéd szerint sem felhőtlen a viszonyuk Tarlós István főpolgármesterrel. Rogán Antal az V. kerület vezetőjeként épp a főváros és a kerületek közti forráselosztás koordinálására szervezett korábban munkacsoportot – Tarlós ennek az elődjét nevezte nemes egyszerűséggel gittegyletnek.

Leállítják a tendert?

Tarlós István nem látja biztosítottnak a 150 busz beszerzéséről szóló tender fedezetét, ezért leállítaná azt – értesült a Népszabadság. Végül leállítás nem történt, de eredményt még nem adnak ki, a jövő heti közgyűlés foglalkozik az üggyel. „Határozott, utasításként értelmezendő álláspontom szerint politikai vagy programszerű koncepciók soha nem írhatják felül a jogi, pénzügyi, költségvetési kényszereket” – írta állítólag a főpolgármester. A Fidesz-frakció azonban úgy látja: a közgyűlésben minden feltétel biztosított, hogy a BKV és a BKK dönthessen, ennek része a finanszírozás is.

Hirdetés