kormanyablak01Képzésükön helyzetjátékkal gyakorolnak a kormányablak-ügyintézők. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium mutatta be a Nemzeti Közszolgálati Egyetem képzésén oktatandó modult, amelyet az egyablakos ügyintézésben dolgozóknak kell elsajátítaniuk.

Az interaktív oktatófilmben az ügyintézők párbeszédet folytatnak az ügyfelekkel, akiket a Bárka Színház színészei játszanak. A tananyag ügyféltípusokat, illetve altípusokat tartalmaz, összesen 16-ot. A feladat az, hogy az ügyintézők mindenkinek megfelelő választ adjanak, még akkor is, ha az ügyfél nem barátságos. Az oktatóanyagban az ügyintézők kipróbálhatják azt is, amit az életben már nem: hogyan ne kezeljék az ügyfelet. A képzés részeként bevezetendő szimulációs gyakorlaton értékelik majd az ügyintézőjelöltek hozzáértését, és készségeiket ennek alapján fejlesztik tovább.

Szabó Erika, a KIM területi közigazgatásért és választásokért felelős államtitkára a bemutató előtt az egyablakos ügyintézésről szólva azt mondta, a kormánynak az volt a célja, hogy az állampolgárnak ne kelljen keresgélnie, melyik ügyben, melyik ügyfélszolgálat, mikor tart nyitva. Legyen elég azt tudnia, hol van a legközelebbi kormányablak, mert ott mindent egy helyen el tud intézni, országosan egységesen, munkanapokon reggel 8 és este 8 óra között.

Az év végéig megkezdik újabb több mint 300 kormányablak kialakítását, néhány már októberben megnyitja kapuit – emlékeztetett Szabó Erika. A kormányablakokban várhatóan háromezer munkaállomáson hatezren dolgoznak majd, és az ügykörök száma is jelentősen megnő, a jelenlegi 63-ről július 1-jével 150-re, később pedig több mint 2500-ra. Ahhoz, hogy ezt a feladatot a leendő ügyintézők jól és ügyfélbarát módon tudják majd ellátni, szükséges a komoly képzés, amelynek az egyik legfontosabb eleme az új szemlélet, és az megfelelő stílusú kommunikáció elsajátítása.

A kormányablakok azok a találkozási pontok, ahol a polgárok lemérik, hogyan viszonyul az állam az ügyeikhez, személyes dolgaikhoz, ezért nem mindegy, milyen felkészültségű és hozzáállású ügyintézőkkel találkoznak. Az ügyfelekkel való találkozáshoz, a nehezebb helyzetek kezeléséhez megfelelő készségekre, empátiára, türelemre is szükség - mondta Balatoni Mónika társadalmi kapcsolatokért felelős államtitkár -, az ügyintézőknek a szakmai tudáson túl minden egyes helyzetben pszichológiai döntéseket kell hozniuk, és ehhez ad segítséget a most bevezetendő képzési modul.

Hirdetés