Az Államreform Bizottság javaslata alapján tavasztól három lépcsőben történhet meg a kormányhivatalok külső és belső integrációja – közölte a RádióOrientben a fővárosi kormánymegbízott. Ennek keretében a szakigazgatási szervek főosztályi szervezetben működnek tovább, a hatáskörök címzettje pedig a kormánymegbízott lesz. György István beszélt arról is, hogy véleménye szerint az e-közigazgatás számára 2015 az áttörés éve lesz.
Már megjelent a kormányhatározat a megyei és fővárosi kormányhivatalok külső és belső integrációjáról, amelynek elkészítését az Államreform Bizottság végezte el. Ennek célja a kormányhivatali rendszer egységesítése, amelyben speciális eset a fővárosi intézmény hatalmas, 4401 fős foglalkoztatottsági létszáma miatt, amely a további szakigazgatási szervek bevonásával pedig eléri majd a közel ötezer főt – közölte a Rádió Orient műsorában György István.
Az állampolgárok remélhetőleg csak a hatékonyabb, szervezettebb ügyintézést fogják tapasztalni abból a három lépéses integrációs folyamatból, amely a tervek szerint március elsején indul, majd júniusban folytatódik, és szeptemberben fejeződik be. Az integráció részeként a kormánymegbízott hatáskörébe tartoznak majd a szakigazgatási szervek szakmai munkájának belső irányítása. Eddig is a kormányhivatal biztosította az infrastruktúrát és utalta a fizetéseket, de a szakmai irányítást a minisztériumok, illetve az arra illetékességgel és hatáskörrel rendelkező szervezetek közvetlenül látták el. Ezentúl a feladat- és hatáskörök címzettje a kormánymegbízott lesz, a főosztályokká alakuló szakigazgatási szervek a minisztériumi szakmai iránymutatásokat is az ő személyén keresztül kapják meg – magyarázta György István. A fővárosban 13 ilyen szerv válik főosztály szintűvé.
Kevesebb lesz a vezető a kormányhivatalban
A kormánymegbízott rámutatott, több generalista és kevesebb specialista munkatárs lesz ezentúl, ami az esetleges átcsoportosításoknál is jól jöhet, egy-egy több embert igénylő feladatnál. A külső integráción túl a belső egységesítést elősegítő feladatokat már megkapták a kormánymegbízottak. György István elmondta, így kevesebb vezetői szint lesz, és több főosztály is egyesülni fog. Hangsúlyozta, nem a polgárokkal érintkező ügyintéző munkatársak számát fogják csökkenteni, hanem a vezetőkét. Ez által a belső munkavégzés nem csak hatékonyabb, de olcsóbb és gyorsabb is lesz – emelte ki.
A kormányhivatal vezetője kérdésre közölte, a költségvetés végleges számait még nem látják. „Természetesen csak addig nyújtózkodhatunk, amíg a takarónk ér” - mondta György István, majd kifejtette, hogy a tervek szerint, az életpálya modellnek köszönhetően 2016 júniusától várható majd a közszférában jelentősebb béremelés. A kormányhivatal legfőbb törekvése addig is a munkavégzéshez szükséges nyugodt feltételek biztosítása a kormánytisztviselők számára.
2015 az áttörés éve
A jövőbeli tervekről György István elmondta, a meglévő 8 második, és 4 első generációs kormányablak mellé a közeljövőben újak nyílnak, összesen 2015. végétől a tervek szerint 35 kormányablak fog működni a fővárosban. Hangsúlyozta, az eddigi közvélemény-kutatások és ügyféli visszajelzések is azt mutatják, hogy az állampolgárok kifejezetten elégedettek az új típusú ablakokkal. Emellett az e-közigazgatás fejlesztésében is jelentős lépések várhatók. Közölte, főként a fiatalok részéről nő egyre inkább az igény az elektronikus ügyintézésre, ahol a kínálati oldal az, amin még sokat kell fejleszteni. A kormánymegbízott elmondta, újdonság, hogy lehetőség van online időpontfoglalásra a kormányablakokban, illetve a Földhivataltól már online is lehet ügyirat-betekintéseket kérni. Mint mondta, 2015 nagy áttörést hozhat, és várhatóan robbanásszerű fejlődésnek indulhat az otthoni ügyintézés.