mosz_logoÉszrevételeket fogalmazott meg a járások kialakítása kapcsán a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, és továbbra is fontosnak tartja az alaptörvény és az önkormányzati törvény módosítását az EU Régiók Bizottsága által kiemelt fő pontokban annak érdekében, hogy az állam és az önkormányzatok közötti feladat-, hatáskör-, finanszírozási és vagyoni egyensúly helyreálljon.

A Régiók Bizottsága, amely az Európai Unió önkormányzati érdekeket érvényesítő, tömörítő hivatalos szerve, aggályát fejezi ki az idén január 1-jével hatályba lépett alaptörvénnyel és az abban foglalt, önkormányzatokat érintő rendelkezésekkel kapcsolatosan – emlékeztet Gémesi György, Gödöllő polgármestere, a MÖSZ elnöke, a Régiók Bizottságának tagja. A MÖSZ az elmúlt időszakban több alkalommal és több fórumon is felhívta a kormány és a törvényalkotók figyelmét arra, hogy álláspontjuk szerint a már elfogadott alaptörvény, illetve a hozzá kapcsolódó önkormányzati törvény szembe megy számos európai uniós normával, „aminek egyik eredménye az Ötv.-ben is megjelenő erős centralizáció”.

A szervezet bármikor kész konzultálni és szakmai segítséget nyújtani, egyben arra is felhívja a figyelmet, hogy az elmúlt években az önkormányzati fejlesztések legnagyobb forrásaként szolgáló EU kohéziós alap befagyasztása a települések fejlesztéseinek teljes leállását eredményezné. A járások kialakítása kapcsán a Magyar Önkormányzatok Szövetsége a következő észrevételeket tette közzé:

A Magyar Önkormányzatok Szövetsége

  • sajnálattal állapítja meg, hogy továbbra sem ismert az, hogy milyen állami feladatok kerülnek a járásokhoz, hol, milyen eszközökkel és szakemberekkel kíván a fenti törekvéseinek megfelelni.
  • a járások létrehozásának időpontjához viszonyítva elkésettnek és előkészítetlennek ítéli meg a jelenlegi állapotában a javaslatot, mely további kapkodást és bizonytalanságot eredményezhet.
  • elfogadhatatlannak tartja, hogy nem ismert az eredeti célok megvalósulását (költséghatékonyság, gyors állampolgárbarát a jelenleginél jobb ügyintézés) alátámasztó hatás tanulmány.
  • nem ért egyet a jelenleg is egy körjegyzőséghez tartozó települések különböző járásba sorolásával, de azt is figyelembe kell venni, hogy január1-től a 2000 fő lakosságszám alatti települések is körjegyzőségeket hoznak létre, ezen igazgatási egységekbe tartozó településeknek is célszerű ugyanazon járáshoz tartozni.
  • szükségesnek tartja az átszervezést követően a hozzáértő, gyakorlott szakemberek további foglalkoztatását, ami nagyban meghatározza a feladatellátás biztonságát.

A javaslat nem ad magyarázatot arra, hogy

  • miből adódnak és miért szükséges a járások közötti nagy lakosság és település számbeli különbségek. Például Pest megyében, míg Szob járás lakosság száma 12 350, addig Gödöllőé 178 381
  • hogyan teljesíthető a célként megfogalmazott települések és a járásközpont közötti max. 30 km távolság.
  • hogyan illeszkednek a járások az önkormányzati törvényben elfogadott 2000 fő alatti települések megszűnő hivatalai után kialakítandó önkormányzati feladatokat ellátó hivatali struktúrához.
  • milyen eszközökkel kívánja megoldani a járási székhely megközelítésére irányuló helyi közlekedést, hiszen egyes településekről a járási központ csak nagy nehézségek árán érhetők el.

Magyar Önkormányzatok Szövetsége fenti észrevételek alapján nem támogatja a járási hivatalok kialakításával, az önkormányzati és állami feladatok szétválasztásával kapcsolatos javaslatot. Szükségesnek tartjuk, hogy a járási hivatalok kialakításával kapcsolatosan kezdődjön érdemi, szakmai egyeztetés a települési önkormányzatokkal a feladat és hatáskörök szétválasztásáról, az önkormányzati hivatalok és a létrehozandó járási hivatalok közötti feladat átadás módjáról és ütemezéséről. Igényeljük, hogy a járási hivatalokról készülő jogszabály-tervezeteket minél hamarabb társadalmi egyeztetésre bocsássák.

Hirdetés