anyakElektronikussá válnak jövő júliustól az anyakönyvi eljárások a Magyary Zoltán egyszerűsítési program részeként - mondta Rétvári Bence, a közigazgatási tárca parlamenti államtitkára sajtótájékoztatón.

 

Az államtitkár kifejtette: az új szabályokkal jelentősen egyszerűsödik az anyakönyvi eljárás, könnyebbé válik az állampolgárok ügyintézése, az anyakönyvvezetők és más szakemberek munkája – írja az MTI.

Felidézte, hogy 1895. október 1-én alakult ki a mai napig használt anyakönyvezési rendszer. Az eddig érvényes gyakorlatot váltja fel jövő nyártól az elektronikus anyakönyvezés, és egységes, az egész országra kiterjedő rendszert vezetnek be.

Az új rendszerben adattakarékossági és célszerűségi okokból az adatok nyilvántartása nem anyakönyvi események alapján, hanem személyhez kötötten történik majd, és a korábban vezetett négyféle anyakönyvet egyféle váltja fel, amivel felszámolhatók az anyakönyvek közötti értesítési kötelezettségek.

Az anyakönyvből továbbra is lehet majd kivonatot és hatósági bizonyítványt kiállítani, de újdonság, hogy a kivonat kiállítására a külképviseleteken is lehetőség nyílik majd.

Mostantól nem kell majd utazni, hónapokat vagy heteket várni a dokumentumokra, hanem bármelyik anyakönyvezetőnél kikérhetők lesznek a törvény hatályba lépése után a születésre, halálra, házasságkötésre vonatkozó kivonatok. Ezek az eddig külön nyilvántartásban szereplő adatok mostantól egy helyen lesznek - jelezte.

Az elektronikus anyakönyvi nyilvántartás tartalmazni fogja az apai elismerő nyilatkozatokra vonatkozó adatokat, valamint bevezetésével szükségtelenné válik a házassági anyakönyv aláírása, utóbbi pótlására bevezetik a házasságkötési lapot, így megmarad az aláírás ünnepélyes szertartása. A törvénytervezet újraszabályozza az okirat-nyilvántartást, és ezzel nyomon követhető lesz az anyakönyvi kivonat útja.

A módosításokhoz szükséges közel egymilliárd forintos informatikai fejlesztéseket uniós pályázati forrásból finanszírozzák - mondta, hozzátéve még, hogy az anyakönyvvezetők fél éves képzésen vesznek majd részt.
Az eddigi papíralapú anyakönyvekről szólva elmondta: ha bárkinek, bármilyen változása következik be, például házasságot köt, akkor digitalizálják a születési anyakönyvét a férjnek és a feleségnek is, és ilyen formában kapják meg azt. Így évek alatt, folyamatosan digitalizálják az adatokat.

A Világgazdaság pedig arról számol be, hogy hamarosan számos energetikai és közlekedési ügyintézés kezdeményezhető elektronikusan az Ügyfélkapun, az eljárás az eddigieknél egyszerűbb és gyorsabb lesz, sok előírás meg is szűnik. Mindezt az teszi lehetővé, hogy a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium elvégezte a Magyary Zoltán közigazgatás-fejlesztési program rá jutó részét – jelentette be Schváb Zoltán, a tárca helyettes államtitkára. A változások többsége legkésőbb októberben lép életbe, amikorra létrejön az informatikai kapcsolat az érintett adatbázisok között. Mindez évente 4,5 egyedi ügyintézést érint.
Az energetika területén egyszerűbb és közös nyomtatványon intézhető majd tulajdonosváltáskor az áram- és gázmérők bejelentése, a folyamat lerövidül. A nagycsaládosok ez év elejétől már tetszőleges időpontban bejelenthetik a gázárkedvezmény iránti igényüket, szintén az eddiginél sokkal egyszerűbb nyomtatványon, és azt csak adatváltozáskor kell megújítani.
A közlekedésben elektronikusan is kezdeményezhető a gépjármű forgalomba helyezése és onnan való kivonása, az elveszett rendszámtábla bejelentése, a jármű honosítása, műszaki adatainak, tulajdonosának változása, a jogosítvánnyal kapcsolatos minden ügyintézés. A forgalmit nem kell leadni az autót vizsgáztató szerviznek, a lejárt forgalmit a rendőr nem veheti el, nem lesz ideiglenes személyi és jogosítvány, utóbbinak csak egy lejárati dátuma marad. Nem kell lecserélni a rendszámtábla környezetvédelmi plakettjét, ha az új matricával megújítható, a piros plakett megszűnik.

Hirdetés