adatokEgymásnak ellentmondóan nyilatkoznak az önkormányzatok arról, hogyan készülnek a járási rendszer kialakítására, a feladatok átadására. Számos kormányrendelet hiányzik még, ami „a képet tisztábbá tehetné” – mondta a napi.hu munkatársának egy név nélkül nyilatkozó budapesti kerületi illetékes a járási rendszer kialakítása kapcsán.

Az operatív feladatmegoldás jogi hátterének hiányában egyelőre tehetetlenek, az óra közben ketyeg, így sokak szerint nem valószínű, hogy a 2013. január elejére ígért átállás megvalósulhat. Az időtényezőn kívül még arról sem lehet tudni, hogy az átállásnak milyen költségvonzatai lehetnek, ezek egyelőre nem láthatók − mondták a budapesti erzsébetvárosi (VII. kerület) önkormányzatnál.

Szekeres Antal, Debrecen jegyzője szerint viszont a polgármesteri hivatal számára nem is a pénzkérdés a legfontosabb. Elsősorban a folyamatban lévő ügyek átadásának módjával, a szükséges humánpolitikai intézkedésekkel és a szervezet-átalakítási kérdésekkel érdemes foglalkozni, így például a járási hivatalok által ellátandó feladatokhoz kapcsolódó jelentős iratanyag átköltöztetésével. A feladatátadás miatt a járási ügyintézés körülbelül 100-120 közszolgálati tisztviselőt érint közvetlenül.

Járási hivatalokhoz kerül:

  • okmányirodai ügyek
  • szociális ügyek egy része (ahol osztott hatáskörök is megjelennek)
  • gyámügyek egy része
  • állatvédelmi ügyek
  • egyéb, korábban jegyzői hatáskörbe tartozó ügytípusok egy része (például a földgázellátással összefüggésben bejutás a mérőhelyre, az érettségi vizsgák szervezése)

Jegyzői hatáskörben marad:

  • elsőfokú építésügyi hatósági ügyek
  • üzletek működésével, telepengedélyezéssel kapcsolatos ügyek
  • szociális terület egy része
  • környezet- és természetvédelmi hatáskörök

A polgármesteri hivatalokat az átalakítás inkább abból a szempontból érdekelheti, hogy az eddigiekben a közigazgatási szerv keretén belül ellátott ügyek, jegyzői hatáskörök egy részét a jövőben a járási hivatalok látják el. Az átállás Szekeres Antal szerint nem fog fennakadást okozni, hiszen az ügyintézők várhatóan változatlan helyen, az eddigiekhez hasonlóan önkormányzati épületben fognak dolgozni, így átmeneti „csökkentett üzemmódra” sem kell számítani. Szakértők szerint viszont „a járási hivatali rendszer kiépítése önmagában nem értelmezhető, mivel ez együtt jár az önkormányzati hivatalok átalakításával is”.

Az új önkormányzati törvény miatt a polgármesteri hivatalok is átalakulnak, így a kétféle átalakításnak együtt kell megtörténnie, ehhez azonban a kormányzatnak, az érintett minisztériumoknak is együttesen kellene a szervező munkát elvégezniük. A megalapozott önkormányzati döntéshez ismerni kellene az új típusú feladatfinanszírozást és a hivatali működésre vonatkozóan a jövő évi támogatási rendszert is. Szekértők szerint a jelenlegi pénzügyi bizonytalanság kihat az átalakítás sikerességére is.

Hirdetés