hoffmann_rozsa02A gyerekek, a pedagógusok semmit nem fognak érezni az oktatási intézmények átadás-átvételéből, a folyamat technikai szabályait a köznevelési feladatot ellátó egyes önkormányzati fenntartású intézmények állami fenntartásba vételéről szóló törvény hivatott rendezni.

A törvényjavaslat vitáját megnyitó expozéjában Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár rámutatott: az átszervezés a tanévet nem érinti, iskolai, kollégiumi osztályokat, óvodai csoportokat nem lehet átszervezni, feladat-ellátási hely nem szüntethető meg, az iskolák szakmai önállóságába senki nem fog beleszólni – tudósított az MTI.

Nem államosításról van szó – jelentette ki az államtitkár -, a javaslat a tulajdonviszonyokat nem érinti, arról rendelkezik, hogy az érintett ingóságok és ingatlanok használatba vételre vagy vagyonkezelésre átkerülnek az államhoz, illetve a Klebelsberg Intézményfenntartó Központhoz. Ez egy leltár alapján történik meg, amit április 30-áig kell a tankerületi központoknak és az önkormányzatoknak elkészíteniük.

A köznevelési törvény és a nyáron elfogadott módosítás a fenntartást egyértelműen a szakmai munka felügyelete, a pedagógusbérek, a létszám megállapítása, a szakos ellátottság, az igazgatók kiválasztása, kinevezése vonatkozásában rögzíti. A működtetés pedig arról szól, hogy az egyes intézmények a szabályoknak megfelelően azonos színvonalon működjenek. Ehhez az önkormányzatok szerepvállalása elengedhetetlen jogosultságaik között szerepel az intézményvezetők kiválasztásának véleményezése is.

Az oktatási államtitkár elmondta: régóta és sokan várták a jogszabály megalkotását. A jövőben nem fordulhat elő olyan, mint az elmúlt években többször, hogy önkormányzatok által mindenféle kontroll nélkül átadott iskolák csődbe jutottak, és pedagógusok nem kapták meg a bérüket. Az önkormányzatok, túlértékelve saját szerepüket, szinte napi rendszerességgel beavatkoztak az iskolák szakmai munkájába, nem volt egységes mérce, alacsony színvonalú a gyerekek tudása, óriásivá nőttek a különbségek az iskolák és a gyerekek teljesítménye között, megengedhetetlen módon szétszakadóban van az oktatási rendszer, szabályozatlan a pedagógiai szakszolgálatok szerepe – sorolta a szerinte fennálló problémákat az államtitkár, kitérve arra is, hogy a fejkvótaalapú finanszírozás pazarló és ugyanakkor forráshiányhoz vezetett.

Az oktatási államtitkár újból ígéretet tett arra, hogy minden jobbító szándékú módosító indítványt beépítenek a javaslatba. De nem hiszi, hogy minden részletkérdés szabályozására lehetőség van, „és talán nem is szükséges”.

Hirdetés