jegykiadoMájustól vezetik be az új vármegye- és országbérleteket, amelyekkel a helyközi járatokon városon belül is lehet majd utazni, Budapestet leszámítva. A BKK szerint éppen ezért a fővárosi közlekedés problémáira nem ad megoldást, és nem is integrálódik a jól működő budapesti szisztémába, hanem külön rendszert hoz létre. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint is komoly gondok vannak a tervezettel, amely bevételkiesést okoz a városi közlekedési cégeknél, előnybe hozza a távolabbról bejárókat a helyben munkát vállalókkal szemben, a vidékről iskolába járókat a városban élő iskolásoknál.

Az új vármegye- és országbérletek 30 naposak lesznek, és a MÁV-Start, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV helyközi járatain lehet velük utazni. A teljes árú vármegyebérlet 9450 forintba kerül majd, míg az országbérlet a duplájába, 18 900 forintba. A szokásos kedvezmények érvényesek lesznek, így a diákok 90 százalékos kedvezménnyel 945, illetve 1890 forintért válthatják meg az újfajta bérleteket. A MÁV közleménye szerint ezek bevezetésével elég lesz egyetlen 30 napos bérletet váltani, ami a helyközi buszokra és vonatokra, és Csongrád-Csanád vármegyében a Szeged és Hódmezővásárhely közötti vasútvillamosokra is érvényes.

Ehhez képest felemás megoldásnak tűnik, hogy az újfajta bérleteket nem fogadják el a településhatárokon belül közlekedő helyi járatokon, viszont a helyközi járatokon városon belül is lehet velük majd utazni. Kivétel Budapest, ahol csak a közigazgatási határon kívül lesznek érvényesek. Ha a busz vagy vonat két megyét is érint, de a célállomás ugyanabban a vármegyében van, mint az indulás, és az utas nem száll le másik vármegyében, akkor elég lesz egy vármegyebérlet is.

Az új bérletektől azt várják, hogy bevezetésének köszönhetően az ingázók közül egyre többen használják majd a tömegközlekedést.

A BKK márciusi egyeztetésekben bízik

A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségével (TÖOSZ) nem egyeztettek a vármegye- és országbérletek bevezetése előtt – tudtuk meg Schmidt Jenőelnöktől. Vidéken a munkahelyek zöme a nagyobb városokban, illetve a megyeszékhelyeken van, rengeteg a tömegközlekedéssel ingázó, ezért a TÖOSZ alapvetően jónak tartja a konstrukciót, azt, hogy támogatják a helyközi tömegközlekedést. Úgy vélik, ez segíteni fogja a bejárást. De a vármegyebérlet helyett az elnök szerint lehet, hogy célszerűbb lett volna inkább a tényleges munkába, iskolába járáshoz igazodó, adott távolságra szóló kedvezményes bérleteket kihozni.

A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) arra nem válaszolt, őket bevonták-e az előkészítésbe. Azt írták, hogy a vármegyebérlet kapcsán nyitottak az együttműködésre, amelyről március elején kezdődhetnek egyeztetések. A Főpolgármesteri Hivatal helyesli a közösségi közlekedés támogatását. A most bejelentett rendszer szerintük átgondolatlan, jóval több benne a politikai szempont, mint a szakmai.

A teljes cikk itt olvasható

Hirdetés