akta0Az Országgyűlés új törvényt fogadott el az ingatlannyilvántartásról, amelyben az eddigi papír alapú ügyintézést elektronikusra váltják a hatékonyság és gyorsaság érdekében.

Tegnap fogadta el az Országgyűlés az elektronikus nyilvántartásról szóló törvényjavaslatot. Az új jogszabálynak köszönhetően az ingatlannyilvántartás összekapcsolható lesz az állam más, közhiteles elektronikus nyilvántartásaival, ahonnan az ingatlan-nyilvánztartás adatai automatikusan frissülni tudnak.

Így biztosított lesz az elektronikus információ-áramlás és kapcsolattartás, sok esetben az automatizált kapcsolattartás is.

Jelenleg egy lakás adásvétele (legegyszerűbb esetben, a teljes összeg azonnal kifizetése esetén) úgy zajlik, hogy az ügyvédnél létrejön a szerződés, aki eljuttatja azt a Földhivatalba, ahol érkeztetik, majd a vásárló széljegyre kerül. Ezt követően a hivatalnak normál ügyintézés esetén 60 napja van, hogy az új tulajdonjogot bejegyezze. A jelenlegi törvénymódosítással ez az időszak is lerövidülhetne, és akár már az ügyvédi irodában bejegyezhető lenne a tulajdonjog.

A földhivatali ügyek elektronikussá tétele nem újkeletű ügy, 2019 novemberében Tuzson Bence jelentette be, hogy megújul és digitális alapú lesz az ingatlan-nyilvántartás rendszere:

A földhivatali rendszer Mária Terézia korából, az 1700-as évekből származik, ezen pedig változtatni kell. Ha valaki két év múlva egy adásvétel miatt betér egy ügyvédi irodába, mire kisétál onnan, a tulajdonjoga már be is legyen jegyezve.

Az akkor meghirdetett cél az volt, hogy a teljes ingatlan-nyilvántartást elektronikusan hozzáférhetővé tegyék. Ugyanakkor a kétévesre tervezett projekt egészen eddig nem zárult sikerrel. Az e-nyilvántartás a kormány banki digitalizációs törekvéseit is támogatja, hiszen a banki ügyintézést, a jelzáloghitelek folyósítását gyorsítja és digitalizálja.

(Portfolio.hu)

Hirdetés