kisvasutA legforgalmasabb kisvasúti vonalak kerülnek be a kormányzati keretből felújítható körbe – jelentette be Révész Máriusz kormánybiztos egy szakmai rendezvényen. A kisvasutak fenntartói többnyire önkormányzatok és civil szervezetek – írja a Magyar Idők.

Kisvasutak fejlesztésére nyílik lehetőség a közeljövőben – jelentette be Révész Máriusz kormánybiztos a Kárpát-medencei kisvasutak budapesti találkozóján. Tavaly decemberben tízmilliárd forintot szavazott meg a kormány a hazai kisvasutak fejlesztésére. A kormánybiztos elmondta, hogy az eredetileg javasolt 5,5 milliárd forintot emelték fel tízre, a pénzből elsősorban a miskolci LÁEV (Lillafüredi Állami Erdei Vasút), a gyöngyösi Mátravasút, a Királyréti Erdei Vasút, a Kemencei Erdei Múzeumvasút és a debreceni Zsuzsi Erdei Vasút korszerűsítését szorgalmazzák.

Az érintett vonalak a legforgalmasabbak közé tartoznak. A LÁEV két vonallal üzemel; a fővonal Miskolctól Garadnáig 14 kilométer, a parasznyai szárnyvonal 16 kilométer hosszú. A Lillafüred–Garadna vonalon a vonatok mindennap közlekednek, munkaszüneti napokon sűrűbb a menetrend. A vonalon különjárat, sőt külön kérésre gőzmozdony is igényelhető. A vonalak múzeu­mokat, cseppkőbarlangokat és a híres Palotaszállót is érintik.

Kismarosról a Szokolya határában lévő Királyrétig áprilistól októberig naponta közlekedik a királyréti kirándulóvasút. A vonalat 1893-ban építtette Frankensiessdorf Henrik porosz gróf Kismaros–Szokolya–Huta (ma Királyrét)–Adolfkút között, a kitermelt fa elszállítására. A 600 milliméter nyomközű vasútvonal később bővült ki a Kismaros–Duna-part, Kismaros–Nógrádverőce (ma Verőce) és a Királyrét–Bujdázó szárnyvonalakkal. A vasút feladata akkor kőszállítás, zúzalék-, illetve fafuvarozás volt.

A fejlesztésre érdemes kisvasutak közé került a Mátravasút is. A Gyöngyös és Mátrafüred között húzódó sínpályán márciusban és áprilisban hétvégenként, húsvéttól november elejéig naponta, míg a Lajosházán át a Szalajkaházhoz vezető vonalon márciustól novemberig hétvégéken, illetve június közepétől augusztus végéig hét közben is járnak a szerelvények. A lajosházi vonal egy újabb szakaszának visszaépítése befejeződött, 2012 szeptembere óta immár a Szalajka-házig utazhatunk rajta. A Mátravasúton menetrend szerinti vonatok is közlekednek, párnás, vagyis I. osztályú kocsival, ami a hazai kisvasutakon igazi különlegesség.

A Kemencei Erdei Múzeumvasút a Börzsöny északi részén található, Magyarország egyetlen, kizárólag önkéntes munkával működtetett kisvasútja.
A Zsuzsi Erdei Vasút Magyarország legrégebbi, ma is üzemelő kisvasútja; a Debrecenből induló vasút 16 kilométeren keresztül halad az erdős, pusztás tájakon.

A kisvasutak fenntartását az országban a rendszerváltásig többnyire a MÁV biztosította, azóta a települések, illetve civil szervezetek nagy anyagi nehéz­ségek közepette végzik ezt a munkát. A központi fejlesztéssel nagyobb esélyük lehet a fennmaradásra, ha sikerül az idegenforgalmi attrakciók közé bekerülniük.

Hirdetés