ringA főpolgármesternél és a fővárosi ellenzék vezetőjénél is kiverte a biztosítékot Lázár János hvg.hu-nak adott interjúja, melyben a Fidesz-frakcióvezető tízszázalékos spórolást javasolt Budapest költségvetéséből.

„Sokan egyáltalán nem érzékelik a valóságot a főváros és a BKV problémáival kapcsolatban. Sokan gondolják azt, hogy az ország bajaihoz képest marginális ügy a közlekedési társaság dolga, miért nem képes ezt a főváros maga megoldani. Ezek az emberek nincsenek tisztában a helyzettel” – mondta a hvg.hu-nak Tarlós István. A főpolgármester Lázár János lapunknak adott interjújára reagált.

Ebben a Fidesz frakcióvezetője a 2012-es tervezett takarékossági intézkedésekkel kapcsolatban többek között úgy fogalmazott: „az államon mindig lehet vágni, itt bőven látok még spórolási lehetőségeket”, majd példaként említette, hogy „itt van a főváros: a mai világban egy 700 milliárdos költségvetésben el kell tudni érni 10 százalékos megtakarítást – megjegyzem, ez a BKV-problémákkal összefüggésben van”.

„Szeretném tudni, honnan vette ezt a 700 milliárdos számot Lázár János, ugyanis egyszerűen nem igaz, hogy ennyi Budapest költségvetése” – mondta a főpolgármester. „Budapest teljes évi büdzséje 500 milliárd forint volt eddig, most ebből 100 milliárdot visz az állam a kórházakkal. Címzett támogatásként, pályázati önrészként is jelentős összeg szerepel a költségvetésben, amit nem tudunk másra fordítani. Vagyis működésre összesen 180 milliárd forint marad, ebből egy költségvetési módosító indítvánnyal még elvettek 32 milliárdot, azaz 150 milliárd forintból kellene nekünk megspórolni Lázár János szerint azt a 70-et, amit a BKV működésére fordíthatnánk utána. Ez teljesen érthetetlen és értelmetlen így, remélem, hogy csak az év végi törvénykezési hajsza zavarhatta meg a frakcióvezető urat” – mondta Tarlós István.

A főpolgármester arra a 32 milliárd forintra utalt, amit elvileg a BKV támogatására szántak a 2012-es költségvetésben, de amit egy utolsó pillanatban érkezett módosító indítvány nyomán március 31-éig zároltak. A pénz felszabadításáról a Nemzetgazdasági Minisztérium dönthet, ha a főváros „stratégiai tervet” tesz le az asztalra a nevezett dátumig.

„Ezt a pénzt eddig egyetlen kormány sem vette el. Félő, hogy ha a nemzetgazdasági miniszter úr komolyan gondolja ezt, március végén már nem Save lesz kinek kifizetni a 32 milliárdot, mert ha nem jut forráshoz, akkor a BKV február végén bedől, működésképtelenné válik, amiért a felelősséget azok fogják viselni, akik miatt nem kapta meg a támogatást a cég. Ez nem csak káoszt, de napi 14 milliárd forintos kárt is jelentene a nemzetgazdaságnak” – mondta Tarlós István a hvg.hu-nak. Matolcsy György a nyílt vitába torkolló ügy nyomán államtitkárát nevezte ki úgymond "tárgyalópartnernek" az NGM részéről, de Tarlós István azt mondta, csak a miniszterrel személyesen hajlandó tárgyalni.

A főpolgármester szerint „a világon nincs olyan, mint Magyarországon, hogy sem a főváros tömegközlekedését nem támogatja az állam, sem azt nem teszik lehetővé a törvények, hogy a város bevételhez jusson. Ehhez képest nálunk a Budapesten iparűzési adóból keletkezett bevétel felét a kerületek viszik el, az övék az összes helyi adó, és a parkolásból származó pénzek is”. „Semmi nem jut ilyen körülmények között a BKV-ra, ezért mondom mindig, hogy a főváros ebben a helyzetben önmaga nem tudja megoldani a problémákat” – fogalmazott a főpolgármester. Tarlós István szerint a legnagyobb gond, hogy a BKV-nak 70 milliárdos banki adóssága van, és egy 2004-es kötelezettségvállalás nyomán már 2012 első negyedévében ki kell fizetni ebből 58 milliárdot, miközben a bankok már nem hiteleznek a cégnek. Ezt a helyzetet súlyosbítja tovább a zárolás, amit „az NGM puccsszerűen hajtott végre”.

Tarlós István ugyanakkor azt is elmondta, számukra azok a hírek is érthetetlenek, melyek szerint „a kormány elengedte a főváros kezét”: „csak azt nem értem, hogy aki ilyet ír, vagy mond, annak mi a jó: ha együttműködünk, akkor ’báb’ vagyok, ha vita van, ’elengedték a kezemet’ – mondják ezt azok, akik szerint Demszky Gábor vitái a korábbi kormányokkal úgymond a ’főváros szuverenitásának’ zálogát jelentették”. A főpolgármester „azt reméli, és feltételezi, hogy mind az NGM, mind a miniszterelnök úr átérzi a helyzetet, és még csak véletlenül sem gondolja, hogy a 400 milliárdos fővárosi költségvetésből meg lehet spórolni 70 milliárdot”.

Reagált Lázár János szavaira Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője is. A képviselő szerint Lázár János „elszólta magát”. Úgy tűnik „Orbán Viktor és az eddig rendkívül ’sikeres’ Fidesz-kormány titokban már úgy dönthetett, hogy menjen csődbe a BKV és a főváros”. Horváth Csaba ezután maga is számokkal cáfolta a 700 milliárdos büdzsé hírét, és azt írta lapunknak küldött e-mailjében: „Lázár elszólása azt erősíti, amit eddig is sejtettünk már. A kormány tudatosan csődbe akarja taszítani a közlekedési vállalatot és ezzel együtt a fővárost”. A frakcióvezető szerint a hódmezővásárhelyi polgármesternek – Kósa Lajossal, Debrecen első emberével együtt – inkább saját, „eladósított városaik talpra állításán” kéne munkálkodnia, és „ne a budapestiek adóforintjaiból várják általuk eladósított városaik finanszírozását”.

„Budapest megállna a saját lábán, ha nem sújtaná a kormány folyamatos terhekkel, ha a kormány nem akarna mindent elvenni a budapestiektől. Mi, budapestiek napi 14-16 milliárd, évi 4000 milliárd adóforinttal járulunk hozzá a központi költségvetéshez, és ezért cserébe még a működőképességet sem kapjuk meg. A budapestiek ezerszer megfizették már az Orbán-Matolcsy és a Kósa-Lázár félék ámokfutását” – írta Horváth Csaba.

Hirdetés