zoldrendszamBudapesten még él, tavaly azonban tíz városban is megszűnt a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása. Ennek okairól, a kedvezmény fenntarthatóságáról és céljáról kérdeztek szakértőket.

Bejárta a sajtót december közepén a Magyar Elektromobilitási és Technológiai Egyesület közleménye, amely szerint Budapesten is megszűnhet a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, miután tíz másik város is a kedvezmény felfüggesztése mellett döntött 2022-ben. Az értesülést a Fővárosi Önkormányzat azóta részben cáfolta, kiderült, hogy csak a plug-in hibrid autók parkolásának fizetőssé tétele merült fel.

Az azóta megszűnt Technológiai és Ipari Minisztérium közleménye szerint októberben átlépte a 60 ezret a zöld rendszámos autók száma, ezek fele pedig teljesen elektromos hajtású. 2020 elejéhez képest ez közel 3 és félszeres növekedés, de 2021 kezdetéhez képest is több mint a duplájára nőtt a számuk, ma a körülbelül négymilliós autóállomány 1,5 százaléka zöld rendszámos.

A plug-in hibrid és a tisztán elektromos autók térnyerése pozitív jelenség, mivel – bár a környezeti terhelésükkel kapcsolatban megoszlanak a vélemények – a helyi légszennyezést csökkenti a használatuk. Nem véletlen tehát, hogy a kormány és az önkormányzatok különböző eszközökkel igyekeznek ösztönözni az elektromos hajtású autók vásárlását: a tulajdonosok mentesülnek a regisztrációs adó, gépjárműadó vagy a cégautóadó alól, és sok helyen nem kell parkolási díjat sem fizetniük. Ez a hosszú évek óta meglévő gyakorlat kérdőjeleződött meg 2022-ben.

A teljes cikk itt olvasható tovább

Hirdetés