benzinkutTöbb kisebb benzinkút is bezárni kényszerül, miután Orbán Viktor miniszterelnök szombati évértékelőjében bejelentette, hogy további három hónappal meghosszabbítják az üzemanyagár-stopot – írja a Népszava.

A vonatkozó szabálymódosítás vasárnap meg is jelent a Magyar Közlönyben. A szűkszavú rendeletben a kormány egyszerűen átírja a február 15-i határidőt május 15-re. Egyszersmind megismétlik: az intézkedés a koronavírus-veszélyhelyzethez kapcsolódik.

A lap azt írja, üzemanyag-készleteik kifogytával mindhárom Tolna megyei kútját bezárja az Androméda Kft., ezzel Őcsény, Bogyiszló és Szedres mintegy 13 ezer lakója üzemanyag-ellátás nélkül marad. Voll László ügyvezető-tulajdonos azt mondta, „nem lesz egyszerű helyzet", ha a mezőgazdasági munkák kezdetén a kormányintézkedés miatt csak az a mintegy száz kiskút-üzemeltető bezár, akik a múlt héten közös levélben is fordultak Palkovics László innovációs és technológiai miniszterhez, hogy inkább a nagykereskedelmi árrést maximálják. A nyersolaj folyamatos drágulása és a forint gyengülése miatt a dízel átlagos nagykereskedelmi ára már most 9 forinttal magasabb, mint amennyiért azt a kutasok eladhatják. 

Ráadásul a vállalkozó szerint kérdés, a bezáró kutak továbbműködtetésére a kormánynál egyedül bejelentkező Mol rendelkezik-e ennyi átvételhez szükséges tartalék-erőforrással. A politika nem veszi figyelembe a kiskutasok érdekeit – fogalmazott Voll László, aki a dolgozóit május 15-ig fizetett szabadságra küldi.

A bezárást az új szabályoknak megfelelően lejelentik és várják, megjelennek-e a Mol emberei. (Palkovics László az eddig bezárt három kút továbbműködtetését a jelek szerint nem ítélte indokoltnak.)

Változatlan szabályozás mellett már rövid távon drámai üzemanyag-piaci hatásoktól tart Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára is, aki szerint az intézkedés a főleg családi vállalkozások által működtetett, kisebb kutakat veszélyezteti, ezek forgalmát ugyanis szinte száz százalékban szabályozott árú termékek teszik ki.

Mint a lapnak elmondta, az üzemanyagpiaci helyzet – így a nyersolajkurzus –, vagyis a nagykereskedelmiár-emelkedés - már az elmúlt három hónap során is felemészthette a kisebb kutasok tartalékait. Más szakértők ugyanakkor felhívták a figyelmet, hogy számos „márkás" kutat franchise-rendszerben, a kis kutasokhoz hasonló helyzetű vállalkozó, saját üzleti kockázatára üzemeltet, vagyis hamarosan „nagy" márkák egységei is bedobhatják a törölközőt. Mindazonáltal Grád Ottó meggyőződése, hogy a nagy, több tízmilliárdot beruházó, hosszabb távra tervező láncok bírják tartalékokkal.

A főtitkár szerint a bezáró kutak átvételének szabályozása viszont „több mint problémás", máig nem tisztázottak a számviteli, műszaki, munkaügyi, engedélyezési feltételek. Azt is elmondta, hogy a jogszabálymódosítás előtt a MÁSZ-szal a kormány hivatalos egyeztetést nem folytatott. 

 

Hirdetés