bajaikKorszerű, úgynevezett trimodális átrakóhellyé fejlesztik a bajai kikötőt egy európai uniós támogatásnak köszönhetően. A megrendelő maga a létesítményt üzemeltető társaság, a vállalkozó a Duna Aszfalt, amely 3,4 milliárd forintért végzi el a tervezési és kivitelezési munkákat. A fejlesztés eredményeként a kikötőben negyven tonnánál súlyosabb árut is lehet majd mozgatni – írja a Magyar Idők.

A napokban írták alá a vállalkozási szerződést a Bajai közforgalmú kikötő fejlesztése projekthez kapcsolódóan az engedélyezési és kiviteli tervdokumentáció elkészítésére, valamint az építési-kivitelezési munkák elvégzésére – derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből. A munkák értéke nettó 3,4 milliárd forint, a nyertes pályázó a Duna Aszfalt Kft.

A pályázati kiírás szerint a vállalkozó feladata a kikötő úthálózatának fejlesztése, megközelíthetőségének biztosítása, javítása, a rakpart és a hozzá kapcsolódó út és parkoló építése, a 120 tonnás teherbírású nehézberakó megépítése, valamint a kikötői partfal szilárdságának helyreállítása 292,5 méter hossz­ban, amely tartalmazza a közművek fejlesztését is.

El kell végezni emellett a kikötői szolgálati hely – vagyis az épületek – újjáépítését, a 71,1 méternyi függőleges partfal létesítését, az úszómű áthelyezését és az üzem bővítését, illetve Baja-Dunapart állomáson a MÁV Zrt. tulajdonában lévő és a saját vágányok átalakítását, bővítését és a rakodóberendezések telepítését. A kivitelezőnek 18 hónapja lesz a feladatok elvégzésére.

A nehézberakó kiépítésének kö­szönhetően 40 tonnánál súlyosabb árut is lehet majd ki- és bepakolni a bajai kikötőben, amire eddig nem volt lehetőség. A legnagyobb fejlesztési rész a vasút teljes átépítése lesz: trimodális átrakórendszert alakítanak ki, hiszen vízi út nem létezik jó vasút nélkül. Többelemes rekonstrukció valósul majd meg a kikötő területén, a munkálatokat a következő év őszéig kell befejezni.

A beruházást indokolja, hogy a jelenlegi kikötő infrastrukturális fej­lesztése az elmúlt évtizedekben csak részben valósult meg, és a meglévő infra­struktúra állapota közúti, vasúti, vízoldali és a meglévő közművek szempontjából is elavult. A kikötő intermodális kapacitásának fokozása és a vízi áruszállítás mennyiségének a növelése érdekében elkerülhetetlen az infrastruktúra fejlesztése.

A Bajai Országos Közforgalmú Kikötő a Duna–Majna–Rajna víziút-rendszer második legjelentősebb magyarországi kikötője. A Duna–Majna-csatorna átadásával – miközben a délszláv háború miatt a déli vízi forgalom átmenetileg ellehetetlenült – megindult a Majna és Rajna irányú forgalom, megjelentek a német, holland és belga lobogójú hajóegységek a bajai kikötőben. Közvetlen vízi út köti össze a várost az Északi- és a Fekete-tengerrel egy­aránt. Törvényi rendelet alapján 1992-től a bajai kikötő országos közforgalmú minősítést kapott; ez a minősítés egyben a kikötő működtetésére is állami garanciát biztosít.

 

Hirdetés