mavA vasút állandósult késései miatt tüntettek csütörtökön a Keleti pályaudvar előtt néhány százan. Míg az utasok a kimaradó vonatokról és elégtelen szolgáltatásról beszélnek, a vasúti dolgozók balesetveszélyesnek tarják a létszámhiányt. A MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója  Homolya Róbert is elismerte korábban, hogy jogosak a társaságot ért kritikák. Azt sem titkolta, hogy nagyjából ezer fős létszámhiánnyal küzdenek.

A vasutas szakszervezetek az elvándorlás megállítására a gazdasági növekedést figyelembe vevő béremelést szorgalmaznak, ezen felül fejenként 3 millió forintos extra hűségjuttatást szeretnének. A volánosoknál először cégen belül kell kiegyenlíteni a béreket, de mindkét társaságnál cél, hogy ne maradjanak le jobban a versenyszféra fizetéseitől, illetve zárkózzanak fel hozzá. A közlekedési cégek már kezdeményezték a munkáltatónál, hogy kezdjék meg a bértárgyalásokat.

Rugalmasabb bérmegállapodás kell

A 2017-2019-re vonatkozó, hároméves bérmegállapodás 13-12-5 százalékos emelésről szólt a MÁV-nál, és az idei évre belőtt 5 százalék kevésnek tűnik, miközben a versenyszférában idén is két számjegyű a bérnövekedés. Az 5 százalékot csaknem elviszi az infláció, igaz, valamelyest javít a helyzeten, hogy júliustól a 2 százalékos járulékcsökkentést is béremelésre fordította a MÁV. A Policy Agenda szerint 5-6 százalékos emelés mellett ismét nőhet a különbség az állami és a versenyszféra bérei között, ami további elvándorláshoz, munkaerőhiányhoz, a szolgáltatási színvonal romláshoz vezethet.

A cikk itt folytatódik

Hirdetés