szemetszemetNem lehet megmondani, hogy közgazdaságilag fair árakat alkalmazott-e a 2008–2012 közötti időszakban a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt., mert nincsenek meg a feltételei annak, hogy az Állami Számvevőszék ezt meg tudja mondani – írja a Népszabadság.

Nem lehet megmondani, hogy közgazdaságilag fair árakat alkalmazott-e a 2008–2012 közötti időszakban a Fővárosi Közterület-fenntartó (FKF) Zrt. az ügyfelei felé, mert nincsenek meg a feltételei annak, hogy az Állami Számvevőszék ezt meg tudja mondani – hangoztatta Domokos László, az állami ellenőrzési szervezet elnöke az FKF Zrt. említett időszakra kiterjedő ellenőrzésének bemutatásakor.

Ennek háttere az – jelentette ki –, hogy a vállalat gazdálkodásában nem részletezte és különítette el a közvetlen önköltség tételeit, ezért ennek elszámolása nem volt átlátható, s nem lehetett kideríteni az árképzéshez szükséges előkalkulációt sem, és – ami az ÁSZ esetében különösen fontos – nem biztosította az elszámoltathatóságot. Vagyis egyértelműen nem derült ki, hogy például a szemétszállítás önköltsége mennyi is, s így az sem mondható meg, a lakossági ügyfelek sokat vagy keveset fizettek a cégnek.

Az FKF a saját önköltség számítási szabályainak sem felelt meg mindenben – jelentette ki az ÁSZ elnöke. Felvetésünkre, hogy akkor mi alapján határozta meg évről-évre az alkalmazott díjait Klinga László, az ellenőrzés vezetője azt a lakonikus válasz adta, hogy a Fővárosi Közgyűlés döntései alapján tették ezt.

A testület ugyanis évente elfogadta a díjmeghatározás szabályait, annak alapjait. Ezeket a cég végre is hajtotta – hangsúlyozta a szakember. Ezek alapján például 2010-ben nem volt a szemétszállítási tarifákban emelés, 2011-ben 5,1 százalék, 2012-ben pedig 2,8 százalék volt.

Az előzőeket Domokos László annyival egészítette ki, hogy az FKF működése jogilag ugyan megfelelt a díjkalkuláció szabályainak, ám közgazdaságilag ez nem jelenthető ki. A helyzet azonban az utóbbi időben javult, ennek kézzelfogható eredménye, hogy az önkormányzat a vállalat 2012-re vonatkozó üzleti tervét már négyszer küldte vissza.

Ezek mellett kifejtették, hogy az FKF gazdálkodása az ellenőrzött időszak minden évében nyereséges, s saját tőkehelyzete is stabil volt. Az adózott eredmény felosztása viszont nem volt szabályszerű, átlátható és elszámoltatható, éppen az önköltségszámítás szabályozásának hiányosságai miatt.

Az ÁSz jelentésből kiderül, hogy a 2009-től az FKF-nek az éves köztisztasági szerződések tartalmára és a szolgáltatási szintekre vonatkozó javaslatai a díjképzést, illetve a főváros által utólag fizetendő kompenzáció összegét meghatározó tételeket sem mutatták be. Arról is szó van a dokumentumban, hogy a hulladékkezelési feladatokról az önkormányzatnak készített beszámoló a díjkalkulációval egyező szerkezetű utókalkulációt nem tartalmazott, ezért a tapasztalatokat a következő évi díjjavaslatok elfogadásánál nem tudták figyelembe venni.

Az önkormányzat sem tett meg azonban mindent, hiszen nem élt az ellenőrzési jogával, illetve az általa fizetendő kompenzáció elszámolását és annak megalapozottságát nem ellenőrizte.

Éppen ezek miatt a ÁSZ többi között azt a javaslatot tette a főjegyzőnek, hogy a vállalat javaslatai tartalmazzák a díjképzés, illetve a főváros által fizetendő kompenzációt meghatározó tételeket.

 

Hirdetés