szabo erika02Minden kérdésben javul a járási rendszer megítélése a kormánytisztviselők és a lakosság szemszögéből is egy felmérés szerint - közölte sajtótájékoztatóján a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium területi közigazgatásért felelős államtitkára, Szabó Erika. Februártól adják át a háromszáz kormányablakot a jelenlegi okmányirodák bázisán.

A Közpolitikai Kutatások Intézetének kutatása szerint a közigazgatási szakemberek egyetértenek azzal, hogy az önkormányzatokról le kell választani az államigazgatási feladatokat, sőt még több feladatot át lehetne venni a jegyzőktől. Az átvett köztisztviselők jelentős része biztosabbnak érzi pozícióját, és motivált a tanulásra, az elégedettség 82 százalékos – emelte ki az államtitkár.

Az ügyfelek körében 26 százalékról 36 százalékra emelkedett azok aránya, akik szerint nőtt a hivatali ügyintézés színvonala, a kormányablakok ismertsége pedig 62-ről 68 százalékra nőtt. Hozzátette: a roma "fókuszcsoportok" pozitívan értékelték a roma referensek jelenlétét száz járási hivatalban, az ő közvetítő szerepük a nyelvtudás miatt is fontos.

A közigazgatás átalakításának következő lépéseként a kormányablakok kiépítését jelölte meg országos szinten Szabó Erika. Mint mondta, ebben egy uniós pályázat miatt elmaradás van, de februártól egymást követi a háromszáz kormányablak átadása a jelenlegi okmányirodák bázisán.

Csaknem hétezer kormányablak-ügyintéző képzése már megtörtént. A középfokú végzettségűek munkavégzését pedig a közeljövőben megszerzendő igazgatásszervezői diplomához kötik, hogy visszaadják a szakma rangját.

A járási hivatalok ma a legtöbb ügyet intéző helyszínek, s az állampolgárok a megyeszékhelyen reggel 8-tól este 8-ig intézhetik ügyeiket. Pest megyében ez valamennyi járásszékhelyen így van.

Az államtitkár emlékeztetett: korábban sokan tartottak attól, hogy a kistelepülésekről mindenért a járásszékhelyre kell utazni. Az ügysegédi rendszer azonban rácáfolt erre, hiszen az ügysegédek helyben felveszik a korábban a jegyző által ellátott feladatokat. A 198 járási hivatal mellett 152 helyen működik kirendeltség, 205 településen állandó, 1825 településen ideiglenes ügysegéd van. Ez azt jelenti, hogy a mintegy 3200 település közül 2380 helyen van ügyintézési lehetőség.

A kormány a hatósági eljárások területén is igyekezett mindent megtenni az emberekért. Az ügyintézési határidők például 30 napról 21-re csökkentek, racionalizálták az eljárásokat, csökkentették az adminisztratív terheket, s egy törvénymódosításnak köszönhetően illetékmentessé vált a bűncselekmények során ellopott okmányok pótlása.

Hirdetés