moraA Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában uniós források segítségével megvalósult M43-as autópálya Szeged-Makó szakaszán található Móra Ferenc híd 2012. évben a közlekedési létesítmény kategóriában Építőipari Nívódíjat kapott. A 600 m hosszú, 30 m széles Móra Ferenc híd név ún. „extradosed”, vagyis függesztett-feszített híd, mely átmenetet képez a gerendahíd és a ferdekábeles híd technológiája között. Ez egy látszólag egyszerű gerenda-híd, melyet több innovációs ötlettel tettek korszerűvé, egyedivé. A szerkezet vonalából kiemelték a feszítő kábeleket - ez esetben két 22 méteres pilon segítségével - melyek így hatékonyan segítik a karcsú híd teherbírását. További újítás még a híd keresztmetszete is: az alsó és felső vasbeton lemezek között a terhelést trapéz gerinclemezek viselik.

Ezzel a megoldással a szerkezet önsúlya jelentősen csökkent, miközben a hasznos teherbírás nem változott. Németországban alkalmaztak már hasonló szerkezetet, de ilyen típusú - szerényebb méretekkel – extradosed szerkezetű, trapéz-övlemezes megoldást eddig csak Japánban építettek.

Az Építőipari Nívódíjat az Építőipari mesterdíj Alapítvány ítéli oda, évente egyszer, tíz kategóriában.

Hirdetés