A kockázat alapú szervezetirányítás óriási előnye, hogy több oldalról körbejárva egy problémát vagy lehetőséget nagy biztossággal hozhatjuk meg a legjobb döntéseket. Bemutatjuk, hogy az egyik legjellemzőbb kockázat alapos elemzése hogyan javíthat vállalkozásunk eredményességén és hatékonyságán.


Ha nem megfelelően kezeljük a kulcsfontosságú partnereinket

Ha az adott pillanatban biztonságban érezzük is magunkat, nyilvánvaló, hogy az egy valós veszély, ha egy, a bevételszerző tevékenységünkben jelentős szerepet játszó ügyfél váratlanul felmondja, vagy nem hosszabbítja meg a szerződésünket,  és más szállítótól szerzi be az eddig általunk szállított termékeket, szolgáltatásokat. Ez súlyosan romboló hatással lehet pénzügyi helyzetünkre és hírnevünkre nézve is.

Megfelelő védelemmel rendelkezünk ezzel a kockázattal szemben? Tegyük fel magunknak az ellenőrző kérdéseket, amik segíthetnek a megfelelő döntések meghozatalában!

  • Van minden kiemelt ügyfelünknek kijelölt kapcsolattartója? Jól választottuk ki a kapcsolattartót, és van erről elégséges információnk?
  • Tervezett vagy ad hoc jellegű a partnerek megkeresése, igényeik követése?
  • Vannak visszamérések a partnerek elégedettségéről? Biztosak lehetünk abban, hogy esetleges problémáikról értesülünk, és a felmerült problémák teljes mértékben orvoslásra kerülnek?
  • Ismerjük eléggé a céljaikat ahhoz, hogy alkalmazkodni tudjunk a változó igényeikhez?
  • Tud-e eleget a partner az értékeinkről, tudomást szerzünk-e arról, ha téves információk alapján hátrányos kép kezd bennük kialakulni?
  • Ismerjük a tőlünk független nehézségeiket, esetleges pénzügyi problémáikat?
  • Tudunk eleget a konkurenciával létező kapcsolataikról? Léteznek-e agresszív megkeresések feléjük a versenytársak részéről?  
  • Képesek lennénk rövid időn belül pótolni – egy esetlegesen elvesztett kiemelt ügyféltől származó – bevételeket új szerződések megkötésével?

Saját tapasztalatai alapján mindenki folytathatja a kérdések feltevését, de már így is igaz, hogy ha csak egy kérdésre „nem” a válasz, akkor bizonytalanok lehetünk az ügyfélmegtartó képességünkkel kapcsolatban.  

A pénzügyi stabilitásunk múlhat egy partner elvesztésén

A kérdések megválaszolása abban is segít, hogy mérlegeljük,  a jelenlegi tevékenységünkből adódóan mekkora a valószínűsége egy-egy komolyabb ügyfél elvesztésének, és az mennyire viselheti meg pénzügyi helyzetünket. Gondoljuk át, történtek-e már hasonló esetek a múltunkban! A kockázat ilyen módon számított mértéke megmutatja, mekkora erőforrást célszerű áldozni az ügyfélkezelés javítására a legnagyobb veszteségek elkerülése érdekében.

Ha a kérdéseket jól tesszük fel, és a veszély valós, már el is kezdhetjük kidolgozni a megfelelő intézkedéseket.

  • Javítjuk a nyilvántartásokat.
  • Elemezzük az ügyfeleink helyzetét és a piacot.
  • Követjük a konkurenciát.
  • Az ügyfelek súlyához igazítjuk a kapcsolattartás szintjét, gyakoriságát.
  • Rendszeresen beszámoltatjuk a kapcsolattartókat.
  • Folyamatosan képezzük értékesítőinket.
  • Protokollokat dolgozunk ki a szükséges reagálások módjára, módszerére.

Ügyfeleket természetesen rajtunk kívül álló okokból is elveszíthetünk. Így a kockázat elemzése arra is választ ad, hogy nincsenek-e túlzott kitettségeink egy-egy ügyfél felé, eleget tettünk-e a biztonságos értékesítési portfólió kialakításáért, és tovább elmélkedve értékelhetjük innovációs képességeinket, minőségbiztosítási tevékenységünket is.

A kockázattudatosság beépítése a vállalatirányításba nemcsak a biztonságot, hanem az eredményességet is nagy mértékben növeli.

Ebben segíti a vállalkozásokat az egyedülálló webalkalmazás a Kockázatok.hu.

Miskolczi Tamás
ETK zRt, Kockázatok.hu

Hirdetés