A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége kibővített elnökségi ülésén kiemelt napirendi pont volt volt a közfoglalkoztatás változásairól szóló tájékoztató Réthy Pál, a Belügyminisztérium Közfoglalkoztatási Stratégiai és Koordinációs Főosztályának főosztályvezetője előadásában.
Megjelent a 1139-es kormányhatározat, hívta fel a TÖOSZ kibővített elnökségi ülése résztvevőinek figyelmét Réthy Pál (képünkön), a Belügyminisztérium Közfoglalkoztatási Stratégiai és Koordinációs Főosztályának főosztályvezetője, akinek tájékoztatója az ülés első napirendi pontja volt. A határozat szerint alapjaiban fogja átrendezni a közfoglalkoztatás kérdéskörét, így a Belügyminisztériumnak és a Nemzetgazdasági Minisztériumnak is nagyon komoly feladatokat szabva a közfoglalkoztatás jövőjével kapcsolatban. Pontosan abban az időszakban született meg a kormányhatározat, amikor elindultak a 2017. évi közfoglalkoztatási programok. Alapvetően a 2017. évi költségvetést is érinti a változás, a tavalyi évben minden idők legnagyobb közfoglalkoztatási előirányzata volt a Belügyminisztériumnál 340 Mrd Ft formájában, idén 325 Mrd Ft a keretösszeg, amelyből 40 Mrd Ft-ot átadnak a Nemzeti Foglalkoztatási Alap részére a 1139-es kormányhatározat által feladatul szabott intézkedések megvalósítására.
A főbb célkitűzések között szerepelnek 2017-re vonatkozóan: a mentális, szociális vagy egészségügyi problémák miatt nehezen foglalkoztathatók bevonása, magas hozzáadott értékű, pályázati rendszerben működtetett programok indítása (elsősorban mezőgazdasági termények feldolgozásához kapcsolódó programok, termék-előállítás), országos mintaprogramok támogatása (kulturális programok, vadterelő kerítések építése, digitalizálás), egyházi és karitatív szervezetek erőteljesebb bevonása, továbbá a közfoglalkoztatás kommunikációjának, népszerűsítésének erősítése is.
A járási startmunka mintaprogramok esetében átlagosan 74 267 fő közfoglalkoztatotti létszám mellett a tárgyévi tervezett költség 95 Mrd Ft, a 2018. évre áthúzódó hatása 11,8 Mrd Ft. Az országos közfoglalkoztatási programokra vonatkozóan összességében 36 679 fő átlagos létszám közfoglalkoztatására vonatkozó igény érkezett be, melynek tárgyévi tervezett költsége 43,3 Mrd Ft, a 2018. évre áthúzódó hatása pedig 7,7 Mrd Ft. A hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás támogatására 70 Mrd Ft forrás került elkülönítésre, ez a támogatás mintegy 65 357 álláskereső 12 havi, napi 8 órás közfoglalkoztatását fedezi.
Réthy Pál a 1139-es kormányhatározat főbb intézkedései közül kiemelte a kompetencia alapú munkaközvetítést, az állami közfoglalkoztatók saját állományba vételét, a GINOP 5.1.1.; VEKOP 8.1.1.; GINOP 5.2.1; VEKOP 8.2.1. programokba a 2017-2020. időszakban az elsődleges munkaerőpiacra jutást elősegítő képzésekben 60 ezer fő bevonását, a szociális szövetkezetek működésének támogatását, illetve azt, hogy a közfoglalkoztatottak rugalmas formában fedezik az idénymunka munkaerő-szükségletét.
A közfoglalkoztatás továbbfejlesztésére vonatkozó javaslatok között szerepel a Belügyminisztérium részéről, hogy a közfoglalkoztatási programokban résztvevők havi átlagos maximális létszámát 2020-ig folyamatosan, ütemezetten csökkenti 150 ezer főre.
Schmidt Jenő, a TÖOSZ elnöke hozzászólásában kiemelte a közfoglalkoztatás jelentőségét, a szociális szövetkezetek vonatkozásában azonban meglátása szerint az önkormányzati belső ellenőrzés mellett külső ellenőrzést szükséges végrehajtani. A szövetkezeti rendszer mellett vannak, mondta, de jelenleg a szövetkezetek magas önköltséggel állítják elő termékeiket, amely így nem versenyképes a piacgazdasági termékekkel. Ha meg az önköltségi ár alatt kerülnek értékesítésre, felhasználásra a termékek, akkor nagy a ráfizetés.
Forrás: TÖOSZ