kozlekedesFolyamatosan cserélik le a helyi közösségi közlekedésben részt vevő járműparkok régi autóbuszait Budapesten és több megyei jogú városban – írja a Magyar Idők. Komoly fejlesztéseket hajtanak végre a kötött pályás járműállományban is, a cél az, hogy a szerelvény hajtáslánca képes legyen a fékezéskor vagy lejtmenetben felszabaduló energiát visszatáplálni a hálózatba.

Budapesten a tömegközlekedés közel kétharmada nulla károsanyag-kibocsátású, környezetbarát járművekkel történik. A 2014–2015-ös menetrendi év adatai alapján az összes ágazati teljesítményből a villamos – amely magában foglalja a fogaskerekűt is – 19, a HÉV 11, a metró pedig 27 százalékot képviselt – tudtuk meg a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK). A fővárosi tömegközlekedésben a legnagyobb környezeti terhelést a buszágazat okozza, de itt is egyre nagyobb teret hódítanak a környezetbarát járművek. A BKK jelezte: Budapest tömegközlekedésében jelenleg 115 trolibusz, 25 hibrid, csuklós, valamint több mint 40 CNG- (sűrített földgáz, biogáz) hajtású autóbusz vesz részt. A mintegy 1460 autó- és trolibuszból álló flottából a trolibuszok aránya 8, a hibrid autóbuszoké 2, a CNG-meghajtású autóbuszoké pedig 3 százalék. A közlekedési társaság folyamatosan cseréli le az elöregedett buszparkot, a tervek szerint 2018-ra csak alacsony padlós, az európai szabványoknak is megfelelő károsanyag-kibocsátású dízelbuszok fogják róni a főváros útjait. Legutóbb 16 darab, korszerű Karsan Atak autóbusz állt forgalomba, amelyek a Várnegyed turisztikailag is kiemelt területein fogják az utasokat szállítani. A trolibuszállományt is korszerűbb járművekre cserélik. Egy hete adták át azokat a Solaris–Skoda trolibuszokat, amelyekből összesen 36 közlekedik majd a fővárosban. A tervek közt szerepel akkumulátoros, elektromos buszok beszerzése is. A BKK felhívta lapunk figyelmét arra is, hogy az amúgy nulla károsanyag-kibocsátású elektromos, kötött pályás járművek is környezetbarátabbá tehetők. Nem mindegy, hogy egy villamos-, metró- vagy egy HÉV-motorkocsi hajtáslánca képes-e a fékezéskor vagy lejtmenetben felszabaduló energiát visszatáplálni a hálózatba. A kötött pályás járműállomány cseréjekor illetve felújításakor ezt is figyelembe veszik. Idén őszén elindult az új CAF villamosok üzembe állítása a budapesti vonalakon, a teljes, 47 darabos flotta 2016 közepéig áll forgalomba.

Nyíregyházán zömében Euro2-es és 3-as környezetvédelmi besorolású buszok vesznek részt a tömegközlekedésben. A helyiek már nagyon várják a Modern városok programban bejelentett fejlesztést, amelynek köszönhetően 41 földgázmotor-hajtású és hat elektromos hajtású autóbusz beszerzésére lesz lehetőség.

Pécsett stratégiai cél, hogy minél nagyobb szerepet kapjanak a városban a zöld megoldások, kidomborodjon a fenntarthatóság, és tisztább legyen a levegő – erre mutatott rá Girán János alpolgármester. – Ezt célozza számtalan intézkedés, és az is, hogy Pécs indul az Európa zöld fővárosa pályázaton – tette hozzá. A városban arra törekednek, hogy minél kisebb károsanyag-kibocsátású vagy nulla emissziós járművek kerüljenek a közösségi közlekedésbe. – A pécsi buszcsereprogramban a korábbi korszerűtlen motorral szerelt járművek leváltását tavaszig befejezzük. A buszok átlagéletkora ezzel a néhány évvel ezelőtti 16-ról 8 év alá csökken. Az önkormányzat nemrégiben írt ki közbeszerzést, amely alapján 24 elektromos midi-, illetve szólóbuszt vásárolhat a város. Benyújtottunk egy 2,5 milliárdos pályázatot is a program finanszírozására, így van esély rá, hogy elektromos buszok kerüljenek Pécsre – hangsúlyozta Girán János. A város emellett az uránvárosi vonalakra is vásárolna e-buszokat.

Az elmúlt másfél évtizedben Debrecenben sok közlekedési fejlesztést hajtottak végre, így új trolibuszok, új autóbuszok és villamosok járnak a városban. – Elkészült egy új villamosvonal, és 2016-ban elkezdjük a debreceni főpályaudvar megépítését – tájékoztatott a debreceni polgármesteri hivatal. A helyi közlekedési társaság, a DKV Zrt. Közép-Európa egyik legmodernebb járműparkját üzemelteti, amelyben 125, Euro5-ös motorral rendelkező autóbusz, 29 villamos és 28 trolibusz vesz részt. Azzal, hogy elkészült a 2-es villamosvonal fejlesztése, 2014 márciusában 15 szóló autóbuszt vontak ki a közlekedési rendszerből. A különböző beruházásoknak köszönhetően éves szinten összesen körülbelül 5,7 tonnával csökkent a káros­anyag-kibocsátás Debrecenben. Miskolcon az MVK Zrt. járműállománya 155 autóbuszból és 47 villamosból áll. A helyi tömegközlekedésben részt vevő autóbuszok közül a legkorszerűbbek Euro4-es motorral vannak felszerelve. Ezek a járművek a Neoplan és Plasma autóbuszok, előbbiekből 35, utóbbiakból öt van az állományban. Folyamatban van a CNG-buszok beszerzése, hamarosan 75 darab alacsony padlós, klimatizált, sűrített földgázzal üzemelő jármű érkezik Miskolcra. Ezzel ugyanennyi régi, korszerűtlen autóbuszt vonnak ki a forgalomból.

A borsodi megyeszékhelyre 2013. július 2. és 2014. december 22. között 31 darab Skoda THU 3 típusjelzésű, modern, alacsony padlós villamos érkezett. A miskolci villamosközlekedést jelenleg kizárólag ezek a szerelvények biztosítják. A Skoda villamos legfőbb környezetbarát jellemzői, hogy alacsony a külső és belső zajszintje, illetve a fékenergiát visszatáplálja a felsővezetéki tápellátó rendszerbe.

Kecskeméten uniós és hazai pályázati forrásból szereztek be 25 Mercedes hibridhajtású autóbuszt, amelyek tavaly tavasz óta vesznek részt a közösségi közlekedésben. Ez a helyi járatú autóbuszoknak mintegy 44 százalékát teszi ki. Ezek a buszok önkormányzati tulajdonban vannak, az üzemeltetést a DAKK Zrt. végzi. A kecskeméti önkormányzat szándékában áll pályázati forrásból további környezetkímélő járművek beszerzése.

Békéscsabán a helyi autóbusz-közlekedési közszolgáltatást a DAKK Zrt., a Körös Volán Zrt. jogutódja végzi, amely nem használ környezetbarát járműveket. A városnak nincs is információja arról, hogy a társaság tervez-e fejlesztéseket ezen a területen. Dunaújvárosban sincsenek a városban troli-, elektromotoros, hibrid és CNG-buszok,és a jövőben sem tervezik elektromos, illetve gázüzemű járművek beszerzését.

Hirdetés