Az akkuberuházások ellenőrzésére egyre több helyen alakul külön munkabizottság a helyi önkormányzatoknál. Az eredménytelen közmeghallgatások helyett a civilek egyesületekbe, szervezetekbe tömörülve küzdenek az akkugyárak építése ellen.


Bár a települési önkormányzatok és az engedélyező kormányhivatalok érezhetően óvatosabbá váltak, a hihetetlen erejű kormányzati nyomásnak végül rendre meghajolnak – írja a Népszava. A dél-koreai SK On Hungary iváncsai lítiumakkumulátor-üzemének indításához szükséges környezethasználati engedélyt például alig egy hónappal azután adta ki a Fejér Vármegyei Kormányhivatal, hogy a területen tárolt NMC akut toxikus és rákkeltő tulajdonságú veszélyes vegyi anyag által okozott rosszullétek miatti ellenőrzésen kiderült: a cég elfelejtette bejelenteni, hogy az üzem működése közben veszélyes anyagokkal, illetve keverékekkel dolgoznak. Augusztusra már rendben voltak a létesítmény papírjai, most pedig bejelentették, hogy akkucellaüzemet is építenek mellé, miközben a helyieket már ez a létesítmény is zavarja. Még környezethasználati engedély sem kellett hozzá. Eltekintettek ettől az ácsi beruházás első épületének cölöpözésénél is. A bátonyterenyei akku-újrahasznosító üzemnek pedig szinte semmire nem volt engedélye, de csak akkor állították le, amikor már a kormányhivatal emberei is rosszul lettek. A korábbi robbanás nem volt elég ehhez.

A kínai hátterű BYD Electric Bus & Truck Hungary Kft. Fótra tervezett akkumulátor-üzemének létesítéséhez szükséges előzetes környezetvédelmi vizsgálathoz egymásnak is ellentmondó szakértői dokumentumokat, az alkalmazott veszélyes anyagokról aláírás nélküli tanulmányt nyújtottak be. A BYD gyártósorával egy csarnokban működő HTNS Hungary Kft. négyezer tonna akkumulátorgyártáshoz használt veszélyes anyagot kíván ott raktározni. Ez a dél-koreai cég elsősorban a gödi Samsung-gyárral áll kapcsolatban, a bérelt épületben 3000 tonna kobalt-lítium-mangán-nikkel-oxid (NMC) és 1000 tonna alumínium-lítium-nikkel-kobalt-oxid (NCA) tárolását tervezi, amelyek súlyosan mérgezők. Igaz, a gödi gyár 2018 óta környezethasználati engedély nélkül működhet.

Fót kormánypárti polgármestere, Vass György a Hello Parks logisztikai központba betelepülő akkucéggel kapcsolatban a júliusi lakossági fórumon még azt mondta, hogy „nincs az az adóbevétel, amiért hajlandó lenne a lakosság egészségét kockáztatni”. Azt csak mellékesen jegyeznénk meg, hogy esetenként adóbevétel sincs: a német Schwarzheide városának polgármestere a minap mondta ácsi kollégájának, hogy a náluk működő katódüzem évek óta veszteséges, így a városnak iparűzési adóbevétele sincs ebből. Vass mindenesetre július végén kiadta a tevékenység megindításához szükséges településképi hozzájárulást az FT1 jelű csarnoképületre, amely éppen a BYD üzemi területe. Ezt a döntést megfellebbezték a helyi civilek, de a fideszes többségű testület ezt elutasította. A lap információi szerint a civilek bíróság elé viszik az ügyet.

„A polgármester ezzel a lakosság megkerülésével söpörte tisztára az akkucégek útját, kirúgva az ellenállás egyik lábát” – magyarázza a portálnak Vargha Nóra, Fót független önkormányzati képviselője, aki egyúttal az önkormányzat akkuügyben létrejött munkacsoportjának vezetője. Vargha szerint a munkacsoport megrekedt, nincs valódi párbeszéd a felek között, a BYD és a HTNS képviselői mindent hárítanak. A polgármester pedig láthatóan melléjük állt, a testületben mára elolvadt a lázadó hangulat, láthatóan csak a következő évi önkormányzati választás foglalkoztatja a fideszes többséget.

A képviselő szerint most már csak a Fóton 2023 Környezetvédelmi Egyesület indította perekben bízhatnak. A leendő üzemtől néhány száz méterre lévő zárt lakópark lakói által létrehozott civil szervezet a BYD tevékenységét engedélyező környezetvédelmi hatósági határozat ellen adott be keresetet, és azonnali jogvédelmet is kértek, amit a bíróság meg is ítélt. Az eljárás jelentőségét az adja, hogy lezárása előtt nem adható ki a tevékenység megkezdéséhez szükséges környezetvédelmi engedély. Közben az önkormányzat jegyzője felfüggesztette a tevékenység megkezdéséhez szükséges hozzájárulás kiadásáról szóló döntést. Az illetékes kormányhivatal azonban felülírhatja ezt. Egy másik, a BYD és a HTNS ellen indított perbe az önkormányzat is beszállt, de kérdés, meddig jutnak. Az önkormányzat jogi képviseletét – több más Pest vármegyei településhez hasonlatosan – a Biczi és Turi ügyvédi iroda látja el, amelynek 2015-ig a körzet országgyűlési képviselője, Tuzson Bence államtitkár is tagja volt. Ez az ügyvédi iroda intézte a gödi Samsung akkugyárhoz kapcsolódó telekeladásokat és -kisajátításokat is.

Forrás: Népszava

Hirdetés