ulloiutA fővárosi, megyei és települési önkormányzatoknak egy közös repülőtéri fejlesztésben kell gondolkodniuk. Enélkül minden ötlet és projekt félsiker, a növekedés fenntartása kérdéses – a Rádió Orienten Ughy Attila, XVIII. kerületi fideszes polgármester elmondta, a város és a repülőtér kötött pályás összeköttetése egy új vasúti pálya építésével alakul ki. A polgármester hozzátette, emellett az Üllői út újjászületésén dolgozik a 18. kerület.

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az európai- és világátlaghoz képest sokkal dinamikusabban fejlődik az utasforgalom: az elmúlt hónapokban meghaladta a 12-14 százalékot. Ez közel 50 százalékkal magasabb az iparági átlagnál – emelte ki a Rádió Orienten Ughy Attila. A polgármester hozzátette, a repülőtér közvetlen közelében alacsony a regisztrált álláskeresők aránya, a 18. kerület munkaerőhiánnyal küzd. Ennek ellenére, a légi ipar feladatainak ellátására a kerületben tanfolyamokat és átképzéseket terveznek.

Pestszentlőrinc-Pestszentimre a repülőtéri klaszter élén

A 18. kerület kezdeményezte az Airport Metropolisz Régió Klaszter megalakítását. A polgármester elmondta, az összefogás előzménye az uniós finanszírozású airLED- projekt volt, amely a 2008-as világválság és a Malév csődje miatti depresszióból rázta fel a repülőtér környékét. „A piaci nyomás csökkenésével levegőhöz jutott az önkormányzat és egy középtávú, szerves fejlesztési tervet hozhatott létre” - Ughy hozzátette, ez a program felmérte a repülőtéri fejlesztésben rejlő kapacitásokat, valamint felvázolta a szükséges funkciókat.

A 2014 novemberében zárult program szereplőinek szükségük volt egy közös fórumra: július elején született meg Pestszentlőrinc-Pestszentimre vezetésével a Airport Metropolisz Régió Klaszter. Ughy Attila elmondta, a 18. kerület és Vecsés mellett a Fővárosi és a Pest Megyei Önkormányzatok, továbbá az összes érintett gazdasági szereplő részt vesz az összefogásban. „A nyári időszak igényfelmérését szeptember közepén konferencia keretében mutatták be” - tette hozzá a polgármester.

Megépül a kötött pályás összeköttetés

Mindenképpen meg fogják építeni a repülőtér kötöttpályás összeköttetését a fővárossal – emelte ki a vendég. Rámutatott, valószínűleg egy új vasúti pályát fognak építeni, amely a 100-as vasútvonalról Pestszentimre és Szemeretelep állomások között fog kiágazni. A reptéri 2-es terminált érintő szakasz Üllő környékén csatlakozna vissza a vasúti vonalra. „Egy repülőtér kötöttpályás közösségi közlekedéssel történő elérése nemzeti szintű tervezést igényel. A klaszter a kerület lakóinak igényeit igyekszik képviselni.”

Térségi repülőtéri fejlesztésben kell gondolkodni

„A településeknek el kell felejteniük azt, hogy a másik település rovására tudnak csak előrelépni” - a forrásokért és előnyökért versengenek, azonban az együttműködés lehetősége középtávon minden szereplő számára előnyös.” A polgármester kiemelte: a klaszter egyik legfontosabb feladata ennek megértetése. „Egy térségi, közös repülőtéri fejlesztésben kell gondolkodnunk közösen az állammal, a fővárosi és a megyei önkormányzatokkal és a települések városvezetéseivel. Enélkül minden ötlet és projekt félsiker, a növekedés fenntartása kérdéses.”

December közepéig tart a fejlesztések elkezdéséhez szükséges igények felmérése a cégek körében. A klaszterben dolgozó szakemberek 50 oldalas kérdőívsorozatban várnak válaszokat gazdaságpolitikai kérdéseikre. Ughy Attila elmondta, a folyamatot január-februárban stratégiaalkotás követi.

Ismét üzletutcává válhat az Üllői út

Az Üllői út a Fővárosi Önkormányzat fenntartásában van, így kiemelten fontos szerepet kap a kerületi integrált településfejlesztési stratégiák összehangolása. „A kérdést nem lehet lokálisan kezelni, hiszen az autóút több városrészt is átszel” - Ughy kiemelte, Budapest egyik legforgalmasabb útja üzletutcává kell, hogy alakuljon parkolóhelyekkel, zöld sávval és széles gyalogjárdákkal. Ezzel újjászülethetne az útszakasz, visszatérhetnek az üzletek – hangsúlyozta.

Hirdetés