keszthelyA keszthelyi főtér kétmilliárdos felújítása miatt vizsgálódik a az Európai Bizottság Európai Csalás Elleni Hivatala, a vizsgálat keretében szálltak ki az ellenőrök a tér felújítását végző Közgéphez is – írja a Népszabadság.

 

Kiszállt az Európai Bizottság Európai Csalás Elleni Hivatala (OLAF) a Közgép Zrt.-hez múlt hét kedden. A Hvg.hu értesülését az OLAF lapunknak küldött írásos válaszában megerősítette, eszerint több vizsgálatot is folytat jelenleg Magyarországon az uniós strukturális alapokból finanszírozott projektekkel kapcsolatban. Ezek közül egyes vizsgálatok a Közgépet is érintik. További részletekkel nem szolgált – tekintve, hogy az eljárás még folyamatban van, és a szervezetet ilyen esetben titoktartás köti.

A Közgép délután visszautasította a sajtóban a vizsgálattal kapcsolatban megjelent „találgatásokat és sejtetéseket”. Az OLAF a cég közleménye szerint egy városközpont felújítását célzó európai uniós társfinanszírozású projekttel összefüggésben, annak ellenőrzése során kereste meg a beruházás valamennyi résztvevőjét, a cég a beruházáshoz kapcsolódó adatszolgáltatóként vesz részt az eljárásban. Az uniós ellenőrök a projektre vonatkozó iratokat kértek be, de semmilyen számítógépes adatot vagy dokumentumot nem foglaltak le.

Az Index este már úgy tudta, hogy a keszthelyi Főtér felújítása miatt indult uniós vizsgálat. A Magyar Narancs két hete írt arról, hogy a „Keszthely történelmi belvárosának rehabilitációja a gyalogos térrendszer kiterjesztésével” elnevezésű, közel 2 milliárd forintos projektet a Közgép Zrt.-ből és a Reneszánsz Kőfaragó Zrt.-ből álló KR 2010 Konzorcium nyerte, egyedüli indulóként. A megkérdezett közbeszerzési szakértő szerint épp a valódi versenyeztetés hiánya a legnagyobb gond a tenderrel, noha a törvényeknek teljesen megfelelt a pályáztatás. A nyilvánosság teljes hiánya azonban már törvényt sérthet.

Az OLAF 1999-es alapítása óta 3500 vizsgálatot folytatott, 1,1 milliárd eurónyi szabálytalanul felhasznált uniós pénzt szerzett vissza, s az eljárások nyomán az arra illetékes tagállami bíróságok 335 elkövetővel szemben összesen kilencszáz év börtönbüntetést szabtak ki.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatalon belül működő OLAF Koordinációs Iroda a fő kapcsolódási pont a brüsszeli székhelyű szervezet, a tagállamok illetékes szervezetei és az egyéb érintett szereplők között. A NAV sajtóirodája szerint az OLAF kizárólag adminisztratív vizsgálatokat folytathat.

A Demokratikus Koalíció (DK) örül annak, hogy az OLAF helyszíni ellenőrzést végzett a Simicska tulajdonában álló Közgép székházában – közölte Molnár Csaba alelnök. Ő tegnapi sajtótájékoztatóján arra hívta fel a figyelmet, hogy a DK még április végén fordult a szervezethez, vizsgálatot kérve az építőipari vállalat által elnyert közbeszerzések ügyében. Ezt a lépést április 25-én jelentették be, s bár a levelet információnk szerint pár nappal korábban elküldték, mégsem valószínű, hogy az OLAF a DK-ra mozdult volna. Az idő túl rövid lehetett ahhoz, hogy május 10-én az ellenőrök már Budapesten dolgozzanak, s a párt két másik konkrét ügyre – egy vasúti és egy energetikai beruházásra – hívta fel a fegyelmet. A Fidesz parlamenti frakciója szerint az Országgyűlésnek és vizsgálóbizottságainak nem lehet célja a gazdaság egyes szereplői ellen indított hajtóvadászat vagy lejárató akció; „ehhez a közjátékhoz a Fidesz frakciója nem asszisztál”, és a többi parlamenti pártot is arra kéri, „hagyjon fel ezzel a hangulatkeltéssel” – írta közleményében a kormánypárti képviselőcsoport. Vona Gábor, a Jobbik elnöke múlt kedden közölte, hogy országgyűlési vizsgálóbizottság létrehozását kezdeményezi a Simicska Lajos és Nyerges Zsolt körüli, valamint „a Fidesz-kormány mögött álló gazdasági cégbirodalom” állami megrendelései jogszerűségének átvilágítása érdekében.

Németh Miklós vezérigazgató nemrégiben egy közbeszerzési ajánlatban tett nyilatkozatában jelölte meg a Közgép tényleges tulajdonosaként Simicska Lajost.

Hirdetés