parkoKét héten belül több mint 300 millióval drágult meg a tervezett zuglói parkolási rendszer. A kerületi képviselő-testület által elfogadott költségkeretet a tulajdonosi és közbeszerzési bizottság másnap 30 százalékkal megemelte. Kérdés, hogy jó-e és egyáltalán jogszerű-e a zuglói parkolási rendszer kialakítása és üzemeltetése kapcsán született közbeszerzési kiírás – teszi fel a kérdést a Magyar Idők.

A baloldali többségű XIV. kerületi önkormányzat honlapján elérhető nyilvános dokumentumok szerint a kerületi parkolási rendszer elindítása kapcsán a képviselő-testület jóváhagyott egy célokmányt, amelyben a beszerzésre és üzemeltetésre 1,018 milliárd forintot szánt ötéves üzemeltetési idővel számolva. Tizenkét nappal később, a tulajdonosi és közbeszerzési bizottság október 27-i rendkívüli ülésén ezt az összeget mintegy 300 millió forinttal megemelték. A bizottság szerint a 2013-as felmérés nem tartalmazta a Francia út–Kerepesi út–Dózsa György út–Ajtósi Dürer sor által határolt területre elhelyezendő parkolójegy-kiadó automatákat, és azok beüzemelésének teljes költségét. A beszerzés és az üzemeltetés becsült értéke ezzel már 1,364 milliárd forint fölé nőtt, ráadásul a futamidő négy évre csökkent. Felvetődik a kérdés, volt-e jogosítványa a döntésre a bizottságnak a hatályos szervezeti és működési szabályzat alapján. A szabályzat szerint a bizottság saját hatáskörben csak 150 millió forintig hozhat döntést. A több mint 300 millió forintos eltérés esetén a képviselő-testület elé kellett volna visszahozni a kérdést.

A másik érdekes pont, hogy lapunk értesülése szerint a jegyző a tulajdonosi és közbeszerzési bizottság egy korábbi ülésén kifogással élt, hogy nem volt megfelelő műszaki végzettségű személy a döntéshozatalnál, ami ha tényleg így van, akkor semmis lehet a parkolási rendszer kialakítása kapcsán elindított eljárás.
Forrásaink egybehangzó véleménye szerint kapkodás van az ügyben, mivel jövő év március elsejével mindenképpen be akarja vezetni a kerület a fizetőparkolást. Erre azonban szinte semmi esély nincs. A közbeszerezési eljárás esetében tart ugyanis a Fer-Park 2010 Kft. és Siemens Zrt. kérelmére elindított vitarendezés, ami után, ha megszületik a döntés, van még egy 30 napos jogorvoslati lehetőség is.

Mindezeket tetézi, hogy a téli időjárás nem kedvez a parkolók létrehozásának, az automaták felállításának és az útjelek felfestésének. Úgy tűnik, nyár előtt nem valószínű, hogy a rendszer működőképes lesz. Az is bizonytalan, hogy a tervezett bevétel meglesz-e, és rentábilis lesz-e a rendszer. A fővárosi példák eddig nem ezt bizonyítják, sok helyen épphogy csak megtérülnek az üzemeltetési, beruházási és személyi költségek.

Hirdetés