mohacsNemcsak Pakson, Mohácson is folynak előkészületek Duna-híd építésére – tudta meg a Magyar Idők. A kétszer egy közúti sávval tervezett ívhíd költsége 26 milliárd forint. Jelenleg a környezetvédelmi engedélyeztetés zajlik.

Lesz hídja Mohácsnak – állítja Szekó József polgármester. Tőle tudjuk, hogy az előkészítő munkák egyik fázisa szeptemberben lezárult, a megvalósíthatósági terv elbírálására kijelölt szakhatóság a négy változat közül a vasútállomáshoz közelit választotta, és ezzel egy látványos ívhíd tervét fogadták el. A huszonhatmilliárdos beruházás megvalósításáról nem mond le a település akkor sem, ha jelenleg nincs pénz a hídra, de két államtitkár is azon dolgozik, hogy forrásokat kutasson fel. A polgármester szerint 2018-ban várható érdemi előrelépés e témában.

A mohácsiak azzal érvelnek a híd fontossága mellett, hogy az M6-os autópálya 150 kilométeren a Duna mentén halad. A Szekszárd–Mohács közti szakasz 200 milliárdos költsége pedig nemzetgazdasági szempontból csupán egy oldalon hasznosul mindaddig, amíg a folyó túloldalán lévő régió Mohácsnál nem tud a pályához csatlakozni. Ezt az érvelést árnyalja, hogy a kormány tervei szerint Paksnál épülő híd átjárást biztosít majd a Duna–Tisza köze régióinak a Dunántúlra, és ezzel elérhetik az M6-ost Mohácstól mindössze 72 kilométerre.

Kérdésünkre a Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt. (NIF) megerősítette, hogy megkezdődtek az előkészületek a mohácsi híd beruházásához. Mint Loppert Dániel kommunikációs igazgató közölte, 2015-ben Mohács város megbízásából a RODEN–Pont-Terv–Tura-Terv Konzorcium elkészítette a Duna-híd létesítéséhez szükséges megvalósíthatósági tanulmányt, környezeti hatástanulmányt, valamint az új mohácsi Duna-híd és a közlekedési kapcsolatok tanulmánytervét. A NIF együttműködési megállapodás keretében szakmai segítséget nyújtott a tanulmányterv elkészítéséhez. Ez év október 12-én tervzsűri keretében döntés született a tanulmánytervben szereplő nyomvonalról és a hídszerkezetről. Ez alapján a tervezői konzorcium a környezetvédelmi engedélyezést elindította. Loppert Dániel figyelmeztetett, hogy a környezetvédelmi engedély megszerzése után még rengeteg feltételnek teljesülnie kell, többek között a szükséges pénznek is rendelkezésre kell állnia, hogy a beruházás megvalósulhasson.
A kormány 2013-ban kelt határozatában úgy foglalt állást, egyetért azzal, hogy megvalósíthatósági tanulmány készüljön az új Duna-híd létesítéséről Mohács térségében úgy, hogy az elbontásra váró budapesti Deák Ferenc híd (nem hivatalosan az M0-s autóút Déli Duna-híd) bal pályáját elbontsák, vízi úton Mohácsra juttassák, majd ott építsék fel újra.

A Deák Ferenc híd felújítása azonban késésben van. Mint emlékezetes, 2014 tavaszán nyílt közbeszerzést írt ki az M0-s autóút déli szektorában egy 11,5 kilométeres szakasz rekonstrukciójára a NIF. A hárosi Duna-híd átépítését is tartalmazó, nettó 35,3 milliárd forintra becsült munkát szeptemberben visszavonta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Tasó László, a szakminisztérium államtitkára a lépést azzal indokolta, hogy a beruházás finanszírozására az Európai Unió 2013-ban lezárult költségvetési ciklusában már nem maradt elegendő pénz.

Hirdetés