csepreghy nandor5,6 milliárd forintot kap tömegközlekedésének teljes megújítására a Modern városok program keretében Tatabánya, a Digitális Jólét Program (DJP) 2.0 keretén belül Tata lesz azon kísérleti programok egyik helyszíne, ahol okosváros-fejlesztéshez (smart city) kapcsolódó eljárásokat fejlesztenek ki, és vezetnek be.

Komárom-Esztergom megye székhelye, Tatabánya 2022-ig összesen 180-190 milliárd forint támogatást fordíthat fejlesztésre – ígéri Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség államtitkára, miniszterhelyettes. Az összegből 70-77 milliárd forint a Modern városok program támogatása, 17-20 milliárd uniós támogatásokból érkezik, és mintegy 100 milliárdot nyerhet el az önkormányzat, illetve nyerhetnek el a helyi vállalkozások pályázati úton, más igénylőkkel versenyezve. A kormány szakított a korábbi, Budapest központú fejlesztéspolitikával, mert a vidék Magyarországa „többet érdemel, mint amennyit 1990-től bármelyik kormányzati ciklusban megkapott” – mondta az államtitkár. Hozzátette, hogy ha a magyar gazdaság teljesítménye alapján évente 500-1000 milliárdot lehet fejlesztésre fordítani, akkor azokra a térségekre érdemes összpontosítani, amelyek önálló gazdaságfejlesztési központként értelmezhetők, mint amilyenek a megyei jogú városok.

Az államtitkár hangsúlyozta, a Modern városok program sikerét az adja, hogy a helyi problémákra helyi válaszok születhettek, és a fejlesztések helyi igényeket elégítenek ki. Évente 1000 milliárd forintra tehető azon fejlesztések összege, amelyeket Magyarország a saját gazdasági erejéből valósít meg – jegyezte meg.

A tömegközlekedés megújítására odaítélt támogatásból 41 új buszt szereznek be, és 2018 elejétől a T-Busz Kft., a város saját cége működteti a tömegközlekedést – jelentette be Tatabánya polgármestere, Schmidt Csaba. Kupi Gábor, a T-Busz Kft. ügyvezetője elmondta, a támogatásból 14 csuklós és 23 szóló, valamint 4 elektromos buszt vesznek. Minden megállóban és járművön valós idejű utastájékoztatás lesz, emellett utazástervező mobiltelefonos applikációt készítenek, valamint új telephelyet építenek. Tatabányán naponta 23 ezer ember használja a tömegközlekedést. Az utazók kiszolgálását 12 városi járattal tervezik. Hat járat időszakosan az ipari park csaknem tízezer munkavállalójának közlekedését segíti majd, illetve csúcsidőn kívül a városi tömegközlekedésben vesz részt - ismertette az ügyvezető.

Tatán, egy konferencián a Smart City programért felelős miniszterelnöki biztos, Deutsch Tamás beszélt arról, hogy az egész országban legalább nyolc-tíz helyszínen szeretnének kísérleti projekteket indítani. Az okosváros-fejlesztési program helyszíne nemcsak város lehet, hanem nagyobb szintű települési együttműködés is.

A fejlesztések érdekében jelentős képzési programokat indítanak, első körben a közigazgatásban dolgozó csaknem 60 ezer ember legalább egy százalékát szeretnék elérni, nekik tartanának továbbképzéseket a Nemzeti Közszolgálati Egyetem közreműködésével. Deutsch Tamás azt mondta, a fejlesztések figyelembe veszik a jó európai gyakorlatokat, nem Budapestről, normatív eszközökkel szeretnék az önkormányzatok fejlesztési irányait megszabni, hanem tiszteletben tartják a települések autonómiáját.

 

Hirdetés