buszA közeljövőben nem fiatalodik a győri helyi tömegközlekedést kiszolgáló buszpark, miután eredménytelen lett az önkormányzat által húsz jármű bérlésére kiírt közbeszerzés – írja a kisalfold.hu.

A győri önkormányzat húsz busz „rendelkezésre tartási szerződéséről" jelentetett meg felhívást a Közbeszerzési Értesítőben tavaly ősszel. A városháza kikötötte, hogy ezek gyártási éve nem lehet 12 hónapnál korábbi, s mivel az első magyarországi forgalomba helyezésnek a kisalföldi megyeszékhelyen kell történnie, gyakorlatilag új – alacsony padlós vagy belépésű – járművekre vonatkozott a tender. A tíz évre szóló konstrukció azt jelentette volna, hogy a buszokat az önkormányzat béreli a nyertestől, és átadja azokat az üzemeltető Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt.-nek (ÉNYKK).

A feltételes mód használata indokolt, ugyanis mint a Kisalföld megtudta, a közbeszerzés nemrégiben eredménytelenül zárult. Dr. Lipovits Szilárd jegyző lapunk kérdésére azt közölte, hogy négy ajánlattevő közül három érvénytelen ajánlatot adott: egyiküké nem felelt meg a felhívásban és a közbeszerzési dokumentumokban, valamint a jogszabályokban meghatározott feltételeknek, ketten pedig határidőre nem bocsátották rendelkezésre az ajánlati biztosítékot. A további egy pályázó ajánlata érvényesnek bizonyult ugyan, de esetében az önkormányzat által rendelkezésre álló anyagi fedezet összege nem volt elegendő a szerződés megkötéséhez. Tehát a város drágállta az árat.

Mindez azt jelenti, hogy egyelőre biztosan nem fiatalodik az ÉNYKK egyre korosabb győri buszparkja. A győri önkormányzat közgyűlése egy éve tárgyalt egy erről szóló átfogó elemzést, amelyben az szerepelt, hogy a járművek átlagos életkora akkor 16,72 év volt, aminél a 23 megyei jogú város közül csak Veszprém és Érd neve mellett szerepelt rosszabb adat. A győrinél valamivel fiatalabb, de hasonlóan öreg buszállománnyal még Eger és Tatabánya rendelkezett 2017-ben, mindenütt másutt jobb helyzetet találtak a szakértők – Sopronban például csaknem három évvel. A mezőnyben akadtak tíz év alatti átlagéletkorú buszparkok is Debrecenben, Kaposváron, Hódmezővásárhelyen, Pécsen, Miskolcon.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület Facebook-oldalán a győri tender eredménytelensége kapcsán úgy fogalmazott: az évtized elején még országos viszonylatban kimondottan jó állapotú győri helyi autóbuszpark vészesen elavult. Nem ritkák a 30 év körüli, több ráncfelvarráson átesett magas padlós Ikarus 280-asok. Ezek mellett nehéz, öreg és sokat fogyasztó, 22–24 éves Ikarus E94-esek, 16–20 éves Rábák és vállalható életkorú, de leromlott állapotú 8–14 éves, lassan szintén csereérett Credók szállítják az utasokat.

Hirdetés