Az M3-as metróvonalon közlekedő szerelvények felújításával megbízott orosz cég több mint három éve nem veszi át a periratokat, így a jelentős anyagi gondokkal küzdő BKV nem juthat pénzhez a kötbérből.
A helyzetet bonyolítja az a tény, hogy a követelést gyakorlatilag lehetetlen behajtani.
A BKV Zrt. 2019 februárjában indított pertaz orosz Metrowagonmash (MWM) ellen, amely az M3-as metróvonalon közlekedő metrókocsik felújítására kapott megbízást 219,2 millió euró (akkori áron mintegy 69 milliárd forint) ellenében. A korszerűsítés végül elmaradt, csak éles kritikák sorát kiváltó újragyártás történt.
Az orosz cég a perindítás óta eltelt három és fél évben a periratokat sem vette át – írja a Népszava.
Az Igazságügyi Minisztérium Nemzetközi Magánjogi Főosztálya 2019 áprilisában továbbította a megkötött szerződés egyes dokumentumait az illetékes orosz hatóságnak.
„Az elmúlt fél évben a bíróság a keresetlevél és mellékleteinek kézbesítésével kapcsolatban két eltérő tartalmú választ kapott az alperestől, amelyből nem állapítható meg a szabályszerű kézbesítés megtörténte, ezért a bíróságnak ismételten meg kell kísérelnie a keresetlevél és nagy számú mellékleteinek kézbesítését” – közölte a Fővárosi Törvényszék sajtóosztálya.
A per leállt, az ügy kivizsgálását újrakezdik. A Népszava értesülései szerint a BKV 35 millió eurós, 400 forintos árfolyamon 14 milliárd forintos követelése behajthatatlan.
A fővárosnak az üzemanyag- és energiaárak megemelkedése miatt 21 milliárd forinttal többet kell költenie a közösségi közlekedés működtetésére. Erre a fővárosi önkormányzat 14 milliárd forintos állami támogatást kért, választ azonban nem kapott.