Több útszakasz lesz fizetős, a buszok megússzák az e-matrica vásárlását, a teherautók esetében pedig megváltoztatják az útdíj mértékét – vette észre a Hvg.hu a várható változtatásokról szóló tervezetet.


Az Építési és Közlekedési Minisztérium a friss tervezet alapján átírná az útdíjak szabályait. Lázár János minisztériumának számításai szerint ebből több mint 150 milliárd többletbevételre számítanak. A tervezetet most társadalmi egyeztetésre bocsátották, szeptember 1-ig lehet véleményezni. A legtöbbeket érintő változás, hogy bővülne a díjköteles útszakaszok listája:

  • az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
  • az M6-os Bátaszék és az M6-M60 csomópont között (habár ez a szakasz mind olvasónk jelzése, mind a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató alapján sem tartozott az ingyenes szakaszok közé),
  • az M30-as Miskolc észak és Miskolc dél közötti szakasza (eddig ez volt az egyetlen díjmentes)
  • az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
  • az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
  • és az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.

A 3,5 tonna feletti teherautóknál a legfontosabb változás az lenne, hogy bevezetnék az úgynevezett külsőköltség-díjat. Ezt a levegő- és a zajszennyezésre, valamint a szén-dioxid-kibocsátásra hivatkozva kell fizetni. A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy milyen környezetvédelmi besorolású, illetve hány tengelyes a jármű, valamint hogy települések közötti vagy külvárosi úton halad-e. A változásokkal az autóbuszoknak például kedveznének: ezekre nem kellene e-matricát venni.

Ha a most tervezett formában lesz törvény a javaslatból, akkor a változások 2024. január 1-jétől lesznek érvényben, kivéve a buszokra vonatkozókat, azok februártól. A teljes tervezet itt érhető el.

(Telex.hu)

Hirdetés