„Lex Újbudának” nevezi a XI. kerületi önkormányzat, hogy környezetvédelmi engedély híján a háborúra hivatkozva veszélyhelyzeti rendeletben tolja félre a Déli Körvasút építése előtti akadályokat a kormány.


Közleményt adott ki szerdán a XI. kerületi önkormányzat, amelyben azt állítja, hogy a háborúra hivatkozva a kormány a kerületet megkerülve mégis megépíti a Déli Körvasutat, amelyet korábban több jogi fórum is félretett; az intézkedést a kerület „lex Újbudának” nevezte el.

A kormány – mint a közlemény kiemeli – katonai célúvá minősíti a vasúti beruházást egyetlen rendelettel (381/2023), így arra már nem „hat” a bíróság hatályos döntése, amely akadályozná a kivitelezési munkákat a területen.

A kormányrendelet alapelve, hogy a honvédelmi és katonai célú sajátos építményfajtákkal kapcsolatos összes közigazgatási hatósági engedély felülvizsgálatára irányuló közigazgatási per kizárt.

Mint ismert, Újbuda a civilekkel közösen, bíróságon támadta meg a beruházás környezetvédelmi engedélyét, az ítélet a kerületnek adott igazat, és azonnali jogvédelmet rendelt el, tehát megtiltotta a munkát a területen.

Az ismételt környezetvédelmi engedélyezési eljárás jelenleg is zajlik, de a rendelet az átminősítést követően már kizárja a jogorvoslat lehetőségét, „az építés megkezdhetővé válik, függetlenül a visszafordíthatatlan környezeti károkozástól és a későbbi ítélettől”.

A kerület amiatt is tiltakozik, hogy a kormány „a háború mögé bújva” intézkedett így, beismerve, hogy „jogszerű lehetőséget” nem talált a kabinet.

„Álláspontunk szerint a nem Budapest célirányú teherforgalmat a lakott területek elkerülésével, a V0 vasútvonal megvalósításával kell lebonyolítani, hogy az Újbudán áthaladó városi vonalszakasz fejlesztésére valóban csak az elővárosi személyforgalom érdekében, a meglévő környezeti elemeket nem károsító módon kerülhessen sor. Ennek elérése érdekében Újbuda Önkormányzata továbbra is minden jogi és egyéb lehetőséget igénybe fog venni” – ígéri a kerület.

Ismert, a volt közlekedési államtitkár Vitézy Dávid ugyanúgy a Déli Körvasút mellett áll, mint az őt a közlekedési tárcától eltávolító Lázár János miniszter, igaz, előbbi nem tartja „létfontosságúnak” a beruházást, és a vonal mentén érintett lakosság sem engedi be lakásába a szakembereket, hogy a zajvédelem miatt szükséges nyílászárócserék előmunkálatait elvégezzék. Lázár János augusztus elején jelentette ki: a körvasútnak mindenképpen meg kell épülnie, akkor is, ha „politikai okokból akadályozza az ellenzék” – ezzel a XI. kerület baloldali vezetésére utalhatott –, mivel az uniós forrásvesztést is kockáztatják a 400-450 milliárdos beruházásnál. Jelezte, van kompromisszumkészség, „de senki nem várhatja, hogy az ország céljait lokális érdekek miatt feladja”.

(Infostart.hu)

Hirdetés