A Fővárosi Közgyűlés üdvözli Lázár János építési és közlekedési miniszter, valamint Karácsony Gergely főpolgármester új, átfogó megállapodását a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről. 


A Karácsony Gergely jegyezte – a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés viszonyának rendezéséről szóló – javaslatot a szerdai ülésén egyhangúlag támogatta a testület, amely határozatában kimondta: egyetért azzal, hogy a Budapest-bérlet változatlanul érvényes maradjon a főváros egész területén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) mellett a MÁV-Start, a Volánbusz és a MÁV–HÉV járatain is, valamint a Pest vármegyére váltott havi bérlet, illetve a havi országbérlet március 1-től a BKK járatain is érvényes legyen.

A közgyűlés egyetért azzal is, hogy március elsejétől a teljes árú havi Budapest-bérlet ára 8950 legyen a jelenlegi 9500 forint helyett.

A határozat szerint a közgyűlés támogatja, hogy a Budapest-bérletből, a Pest vármegyei bérletből és az országbérletből származó bevételt és az ahhoz kapcsolódó menetdíj-kiegészítést - az adott érvényességi terület sajátosságaihoz igazodóan - a szolgáltatók teljesítményarányosan osztják meg egymás között.

Támogatják azt is, hogy az eddig a fővárosi önkormányzatot megillető évi 12 milliárd forint normatív költségvetési támogatás helyett 2024-től a felek olyan rendszert alakítsanak ki, amely egyaránt szolgálja a budapesti és az agglomerációs közösségi közlekedés bevétellel nem fedezett költségeinek megtérülését.

A testület egyetért azzal is, hogy az átfogó megállapodás keretében a BKK a 2022-re már megfizetett 6,58 milliárd forint előlegen felül 2,1 milliárd forintot, míg 2023-ra a már megfizetett 5,48 milliárd forint előlegen felül 3,47 milliárd forintot december 31-ig fizessen meg.

A képviselők felkérték Karácsony Gergelyt, hogy az új tarifarendszer bevezetéséhez „halaszthatatlan” döntéseket hozza meg.

Karácsony Gergely szerint a budapesti és az agglomerációs közlekedésben történelmi jelentőségű a megállapodás. Azt mondta, rengeteg még a kérdés, és érthető a képviselők aggodalma, de szerinte a főváros számára a világos indikátorok alapján történő elszámolás sokkal jobb, mint ami eddig volt.

A főpolgármester megjegyezte, egyelőre nem ismert, milyen pénzügyi hatása lesz a megállapodásnak, hogyan reagálnak az utasok a változásra, de konzervatív becslés szerint az 4-5 milliárd forint bevételkiesést fog okozni a fővárosnak.

„Léptünk előre egy nagyot, de ez még nem elég” – mondta, hozzátéve: szükséges az egységes megrendelőszervezet, egy „regionális BKK" létrehozása is.

Ughy Attila (Fidesz-KDNP) felvetette, hogy a bérletár csökkenése vonatkozni fog-e az intézményi vásárlókra is, és vajon mi lesz a már megvásárolt éves bérletekkel.

Baranyi Krisztina (független) IX. kerületi polgármester arra hívta fel a figyelmet, Lázár János építési és közlekedési miniszter egyik első döntése volt, hogy nagy budapesti beruházásokat törölt. Úgy véli, hiába lesz olcsóbb és egységes a tarifarendszer, ha nem valósulnak meg a szükséges közlekedési fejlesztések, például a Galvani-híd. Kiemelte: nem ismertek a megállapodás, így az elszámolás részletei sem.

(Infostart.hu)

Hirdetés