auto0Január elsejétől változott a jogosítvány megszerzéséhez szükséges forgalmi vizsgák követelménye illetve a sikeres vizsga igazolásának módja is – hívta fel a figyelmet a Rádió Orienten Böröcz Miklós a Vas Megyei Kormányhivatal - Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztályának vezetője. Mint mondta, a cél, hogy a vizsgán több idő maradjon a tényleges forgalomban történő vezetésre.

2017. január 1-jétől a Szombathelyi Járási Hivatalhoz került a Műszaki Engedélyezési és Fogyasztóvédelmi Főosztály. A főosztály szervezeti felépítése is megváltozott, az egykori Közlekedési Osztályt és Útügyi Osztályt összevonták, megmaradt a Fogyasztóvédelmi Főosztály, és egy új szervezeti egység került hozzájuk a Győri Kormányhivataltól, a Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Osztály – mondta el Böröcz Miklós főosztályvezető. A Közlekedési és Útügyi Osztály három különböző szakterületet lát el. A járművezető-vizsgáztatási szakterületet, amelyhez a vizsgáztatás, az utánképzés és az autósiskolák ellenőrzése tartozik. Az utak építési engedélyezésével, forgalomba helyezésének engedélyezésével, az utak forgalomszabályozásával kapcsolatos feladatokkal foglalkozik az útügyi szakterület. A közúti jármű szakterület feladatköre a járművek közúti és telephelyi ellenőrzése, a közúti közlekedésszolgáltatás engedélyezése, a járművek műszaki engedélyezése, a forgalomba helyezés előtti időszakos vizsgálata, a közreműködő vizsgaállomások felügyelete, ellenőrzése ‒ bontotta ki a szakember.

A Rádió Orient vendége a továbbiakban kitért arra is, hogy új szabályok léptek érvénybe a jogosítvány megszerzéséhez előírt forgalmi vizsgáknál. Két részből áll a forgalmi vizsga. Először a vizsgabiztos meggyőződik arról, hogy a vizsgázó el tudja-e végezni azokat az ellenőrzéseket, amelyek egy napi elindulás előtt szükségesek. A másik rész pedig a forgalmi vezetés, amelynek során manőverezési feladatokat is végre kell hajtania a vizsgázónak. Ebben történt most változás: az eddigi kilenc manőverezési feladatból négyet kellett elvégeznie a vizsgázónak, most viszont hét feladatból kettőt választ ki a vizsgabiztos, egy megfordulási és egy parkolási feladatot.

Megnőtt a forgalomban eltölthető idő, így több lehetőség van arra, hogy a vizsgázó a valós közlekedési helyzeteket felismerje, és reagálni tudjon rájuk ‒ emelte ki Böröcz, hozzátéve: ugyanezen a szakterületen még egy lényeges változás történt, és ez a jogosítvány átvételét érinti. Eddig a sikeres vizsga után papíralapú igazolást kapott a vizsgázó, amit a kormányablakba kellett elvinnie. Most viszont az igazolást elektronikus úton küldik el. Ezenkívül megszűnt a forgalmi engedélybe ragasztandó sorszámcsík is, ami a műszaki érvényességet jelöli, ez már csak bejegyzéssel kerül a forgalmiba a műszaki vizsga ügyszámával együtt.

Január végétől változott a közúti árufuvarozáshoz, személyszállításhoz kapcsolódó egyes rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről szóló kormányrendelet, amely komoly összegeket tartalmaz. A közlekedésbiztonságra veszélyes jármű használata, ha a továbbhaladást is meg kell tiltani, 600 ezer forintos bírsággal jár; érvényes műszaki vizsga nélküli közlekedés 800 ezer forint, vezetői engedély nélkül történő járműhasználat szintén 600 ezer forint bírságot von maga után.

A Mérésügyi és Műszaki Biztonsági Osztály korábban a győri hivatalhoz tartozott hárommegyés illetékességgel, most csak Vas megyei illetékességű. A mérésügyi szakterület feladatköre elsősorban a vízmérők, súlyok, mérlegek, tartályok, szintmérők, viteldíjjelzők, üzemanyagmérők hatósági hitelesítése, ezenkívül ellátják a nyomásmérő eszközök, közúti szállítótartályok vizsgálatát, kalibrálását, valamint közreműködnek a kötelező hitelesítési mérési eszközök hatósági ellenőrzésében, illetve a szakterülethez tartozó laboratóriumok éves ellenőrzésében is. Azt fontos hozzátenni, hogy beállítást nem végeznek, csak hitelesítést ‒ szögezte le a szakember.

A műszaki biztonsági szakterület elsősorban engedélyezési és hatósági ellenőrzési jogkört gyakorol, illetve bizonyos esetekben építésügyi hatóságként is eljár a sajátos építményfajták esetében: kazán- és nyomástartó berendezések, veszélyes áruk szállítására használt eszközök, üzemanyagtöltő állomások műtárgyai, aszfaltkeverő telepek építményei, ipari gázfogyasztó berendezések, valamint megújuló energiaforrást átalakító építmények, erőművek, villamos- és távhőhálózatok, felvonók létesítésének engedélyezése és felügyelete tartozik a hatáskörükbe. Kivizsgálják a rendkívüli események okait, mint például egy sajnálatos gázrobbanás, ezeket regisztrálják, illetve elemzik, feltárják a műszaki okokat. A Műszaki Biztonsági Osztályon tartják nyilván a gázszerelőket, és az igazolványt is itt állítják ki nekik. A szélerőművek és a szélparkok engedélyezése is az osztály feladata lenne, de az elmúlt években erre nem nagyon volt példa – tudtuk meg zárásként Böröcz Miklós főosztályvezetőtől.

Hirdetés