utcakMind több lakossági panasz érkezik a belvárosi önkormányzathoz a járdákat ellepő „motorizált” turisták miatt. Az V. kerület szabályozást sürget – írja a Népszava.

„Engem a beerbike-oknál sokkal jobban zavar ez az új jelenség: a belváros járdáit ellepő segwayes turistacsoportok, ahol ráadásul az idegenvezetőn kívül a többiek kezelni sem tudják ezt az eszközt, rágyorsítgatnak, ijesztgetik a gyalogosokat és néha nekik is mennek. A Lánchíd járdáján egész szürreális volt a minap, ahogy agresszívan kerülgették és letolták maguk előtt az embereket" – írta Facebook-posztjában Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) volt vezérigazgatója, jelenleg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum megbízott főigazgatója.

Vitézy rámutatott: a segway 20 km/óra sebességre képes elektromotoros közlekedési eszköz, semmi keresnivalója a járdán. A legtöbb országban robogóként kezelik a szabályozásban, itthon azonban megengedőbb a jogalkotó és egyelőre gyalogosként közlekedhetnek. Ausztriában pedig csak kerékpárúton vagy közúton közlekedhetnek.

A Fővárosi Turisztikai Kerekasztal legutóbbi, június végi ülésén Belváros Lipótváros Polgármesteri Hivatalának képviseletében Tóth Sándor vetette fel az egyre nagyobb ütemben terjedő, KRESZ által nem besorolt turistajárművek – segway, elektromos roller, riksa – elterjedésének problémáját - írja a turizmus.com. Az V. kerületi önkormányzathoz egyre több lakossági panasz érkezik, de sokszor a többi turisták élményét is rontják, például sétálóutcákon való közlekedéssel, egyre több balesetveszélyes helyzetet okozva – mondta.

A kommunikációs igazgató szerint elterjedésük egyik oka, hogy Prágából ki lettek tiltva és így sok olyan cég jelent meg Budapesten, amelyeknek nincs bejelentett székhelye, sokszor magyarul sem beszélnek, és turisztikai szaktudás nélkül tartanak túrákat. Hangsúlyozta, nem szeretnék ezeket a közlekedési eszközöket kitiltani a kerületből, a beerbike-okhoz hasonlóan (a VI., VII kerületben tilos az önkormányzat tulajdonában lévő közterületeken), de nagyon fontosnak tartják, hogy a tevékenységük és közlekedésük minél hamarabb szabályozva legyen. Megoldásként Tóth Sándor a segwayek problémájára a hop-on hop-off városnéző buszokhoz hasonló rögzített útvonalat javasolt, vagy önkormányzati érvényű szabályozásokat.

A javaslatra Bán Teodóra, a Budapesti Fesztivál- és Turisztikai Központ ügyvezetője akkor azt mondta: mindenképp egységes, fővárosi szintű szabályozásra lenne szükség és nem helyi (kerületi) érvényűre.

Fura közlekedési eszközök az utcákon

Mindenesetre el kellene gondolkodni azon, hogy azok a közlekedési eszközök amiket a hatályos jogszabály után találtak fel - fekvőbicikli, beerbike, cityboard és nem utolsósorban a Segway minek minősül. Az autoszektor.hu szerint talán a jármű és a gyalogos között létre lehetne hozni egy "járműszerű eszközök" kategóriát, és meg kell határozni olyan szabályokat, hogy például hol közlekedhetnek ezek az eszközök, vagy ha az úttestre merészkednek ott milyen haladási, kanyarodási vagy elsőbbségadási szabályokat alkalmazzanak. Amíg ez a szabályozás nem készül el, addig a Seagway, amennyiben 300 W teljesítménynél kisebb motor hajtja, akkor kerékpárnak minősül, azaz minden esetben a kétkerekű kerékpárokra érvényes szabályokat kell betartaniuk, azaz például a városi közlekedésben alapvetően csak az úttest jobb szélén közlekedhetnek, vagy ha van, akkor a kerékpársávon, kerékpárúton. A járdán viszont alapesetben nem haladhatnak, oda csak akkor mehetnek fel, ha az úttest kerékpározásra alkalmatlan.

Hirdetés