vasut1Milyen fejlesztések, korszerűsítések várhatók a jövőben, és egyáltalán ma, a 21. században milyen szolgáltatások várhatók el egy vasútállomáson?

Van, ahol ingyenes wifi szolgáltatás is elérhető, máshol a toalett is hiányzik. Az egyik épület frissen felújítva olyan, mint egy kis ékszerdoboz, máshol megállt az idő a '80-as években, kosz van és hullik a vakolat. Milyen fejlesztések, korszerűsítések várhatók a jövőben, és egyáltalán ma a 21. században milyen szolgáltatások várhatók el egy vasútállomáson? – erről beszéltek a Kossuth Rádió Napközben című műsorában.

Ongjerth Richárd, a Magyar Urbanisztikai Tudásközpont vezető tanácsadója szerint ma már egy korszerű, utasokat kiszolgáló és szépségét is megtartó vasútállomásnak nagyjából úgy kellene kinéznie, mint egy repülőtérnek. Azt a letisztultságot és azokat a szolgáltatásokat kellene hozni. Jelenleg egyfajta reneszánszát éli a vasút, amit Magyarország sokáig nem követett, ám a mostani felújításokkal sikerülhet behozni a hátrányból. Hozzátette: nálunk egy komplett rendszernek az elavulása következett be, nagyon nehéz előrelépni.

Lőcsei Virág, a MÁV szóvivője elmondta: körülbelül 7 ezer kilométernyi vasúthálózat tartozik hozzájuk, évente pedig 1,5 millió vonat közlekedik ezeken a vonalakon, ezen kívül cirka 1300 vasútállomást üzemeltetnek. Felhívta a figyelmet, hogy náluk a felújítások nem csak az épületre vonatkoznak, hanem a vágányokra és a peronokra is, ami pedig magában foglalja az akadálymentesítést és az utastájékoztatási rendszer modernizálását is.

Mivel a vasútállomások is egyre inkább közösségi terekké alakulnak, ezért arra törekednek, hogy megkönnyítsék az utasok dolgát, ha esetleg valamilyen fontos elintéznivalójuk akadna. Ebben segít a kormányablakokkal való együttműködés. Emellett ma már a hozzáférés az internethez is nélkülözhetetlen, ennek részeként már 800 vasúti kocsiban lehet csatlakozni a világhálóra.

Kövesdi Szilárd, a GSYEV vezérigazgatója kifejtette: Magyarországon 409 kilométernyi hálózatot működtetnek, 80-100 kilométernyit pedig Ausztriában, valamint ötven állomást üzemeltetnek. Elmondta: 2000 óta folyamatosan fejlesztenek, azóta a vonalak hossza és az állomások száma is megduplázódott. Az osztrák határhoz közeledve az állomások színvonalai a szomszédos országét tükrözik az épület kinézetét, az utastájékoztatást és az egyéb szolgáltatások tekintve is.

A vezérigazgató hozzátette: a GYSEV a teljes hálózatán megújította a peronokat és végrehajtotta azok akadálymentesítését. Nagy hangsúlyt fektetnek az utazási információk kézbesítésére is, most már valamennyi állomásukon vizuális tájékoztatás van.

Hirdetés