box1A jelek szerint szabad kezet kapott Rogán Antal a Fidesztől ahhoz, hogy most már rendszeresen Tarlós Istvánt és a fővárosi vezetést bírálja a BKV csőd közeli helyzete miatt, miközben a főpolgármester által kért kormányzati segítségről egyelőre semmit nem lehet tudni. Kormányzati forrásaink szerint a meccset a főpolgármesternek magának kell lejátszania kerületi riválisaival a források elosztásáértírja a hvg.hu.

 

Többezres tüntetés a cég dolgozóit érintő megszorítások ellen, napi szinten lerobbanó járművek, Tarlós István segélykérő nyilatkozatai a cég csőd közeli helyzete miatt és mindezzel párhuzamosan fideszes és kormányzati politikusok újabb és újabb kritikái – a nyilvánosság előtt és a háttérben is komoly küzdelmek zajlanak a BKV körül, amiből azonban információink szerint a kormányfő szeretne kimaradni.

Bár Tarlós István már tavaly novemberben a Főpolgármesteri Hivatal által nyilvánosságra hozott levélben kért Orbán Viktortól sürgős segítséget a csőd elkerülése érdekében, a kormányzat részéről egyelőre nem történt érdemi lépés az ügyben. Hacsak azt nem számítjuk, hogy Matolcsy György Szatmáry Kristóf államtitkárt nevezte ki a főváros tárgyalópartneréül a kormány részéről BKV-ügyben, ami miatt nyilvános polémiába keveredett Tarlós Istvánnal, aki kilejentette: ő csak kormányfői szinten hajlandó tárgyalni. Ráadásul sem Lázár János, sem Matolcsy György nem érti, mi a baj a BKV körül igazából. Csak hab volt a tortán a BKV finanszírozására elvileg bedobott havi tízezer forintos útdíj, amit végül senki nem vállalt fel a nyilvánosság előtt.

Egy kormányzati forrásunk már tavaly novemberben úgy fogalmazott a Tarlós-levél ügyében, hogy akabinet utoljára segít, mert „az nem megy, hogy a főpolgármester minden novemberben szól, hogy rés van a pajzson, a kormány pedig a zsebébe nyúl”, hozzátéve, hogy a fővárosnak tudnia kellene pénzt előteremteni saját cége működésére. Hasonlóképpen fogalmazott később Lázár János is, aki nem érti,miért nem tud tíz százalékot spórolni a főváros saját működésén.

Ezek után Rogán Antal előbb azt vetette fel, meg kellene szüntetni a Budapesti Közlekedési Központot, majd azt, hogy sokkal takarékosabban is működhetne a cég, végül ma már arról beszélt, a Malév mintájára a BKV miatt is elmarasztalhatják Magyarországot bújtatott állami támogatás miatt. Utóbbit a Városháza szintén visszautasította, mondván, itt teljes egészében állami cégről van szó.

A lényeg azonban még nyitott: jelentős pénz a központi költségvetésben nincs a BKV-ra, a kormány információink szerint a kerületeknek jutó forrásokból juttatna vissza. A parlament éppen Rogán Antal javaslatára módosított ugyanis a forráselosztáson, gyakorlatilag minden jelentős bevételt (helyi adók, parkolási pénz) a kerületekhez irányítva. Most ezen kellene változtatni, kérdés, a főpolgármester keresztül tudja-e verni terveit a meglehetősen jó érdekérvényesítő képességekkel bíró kerületi polgármestereken.

„Számos bevételi forrás van, elég a helyi adókra, a parkolási pénzekre, melyeket újra kellene osztani, és akkor megoldódna a BKV finanszírozása is, de ebbe a kormány nem tud belenyúlni, ezt Tarlós Istvánnak és a kerületi polgármestereknek kell eldönteniük egymás között, mégpedig záros határidővel, mert egy idő után már nem csak egymás között, de az IMF-fel is egyezkedniük kell, az pedig nem lesz egyszerű” – mondta egyik forrásunk.

Azzal kapcsolatban, hogy Orbán Viktor részt vesz-e ebben a folyamatban – Tarlós István mindig azt hangoztatja, hogy ő a kormányfővel szeretne megállapodni – forrásaink csak annyit mondtak, hogy a múlt heti kormányülésen, aminek köztudottan vendége volt Tarlós István is, és aminek az egyik napirendi pontja a BKV volt, természetesen, mint ahogy mindig, Orbán Viktor is részt vett. Korábban több kormányzati szereplő is arról beszélt egyébként a hvg.hu-nak, hogy „stratégiai hiba volt a főpolgármester részéről lemondani a képviselői mandátumáról, így teljesen elveszítette a befolyását a Fidesz-frakcióban, bezzeg a kerületi polgármesterek bent maradtak, meg is tartották az érdekérvényesítő képességüket”.

Hirdetés