szazalek0Hagyományosan november végén tartják itthon is a tengerentúlról a magyarországi kiskereskedelembe néhány éve begyűrűzött vásárlócsalogató kampányt, az internetes értékesítésben különösen népszerű fekete péntek, azaz black friday akciót. A karácsonyi bevásárlási szezon hivatalos nyitányának tartott akciós napokon főként a webáruházak, de újabban a hagyományos üzletek is jelentős, 40–60 százalékos vagy még nagyobb árengedményeket hirdetnek. Az eddigi tapasztalatok szerint a műszaki termékek a legkeresettebbek.

Azonban nem árt tudni, hogy a pénztárcabarát hirdetések mögött előfordulnak a vásárlót megtévesztő kereskedői húzások is, amire érdemes odafigyelnie a fogyasztóknak. A Tudatos Vásárlók Egyesülete csokorba gyűjtötte azokat a hasznos szempontokat, amelyeket tanácsos figyelembe venni a november végi költekezés előtt.

Így például aki nagyobb háztartási gépet vásárolna az akciós napokon, előtte mindenképpen tájékozódjon, hogy otthonába, illetve az életmódjához melyik készüléktípus illene a legjobban. Nem érdemes csak a kedvezményes ár miatt bedőlni egy-egy hirdetésnek, sokkal inkább azt kell megvizsgálni, hogy a csábító áron kínált terméket valójában milyen hatékonyan tudjuk kihasználni – sokan ugyanis csupán a kedvezményért hajlamosak beruházni, majd utóbb jönnek rá, hogy akciósan is felesleges pénzkidobás volt, mert haszontalan az árucikk.

– Lehet, hogy olcsóbb a termék, de közben túl sok áramot fogyaszt, ezzel tetemes villanyszámlát generál, vagy például eleve túlméretezett a vásárló szükségleteihez képest, esetleg olyan a minősége, hogy hamar tönkremegy – figyelmeztetnek a tudatos vásárlók. A vásárlás előtt ezért érdemes a gyártóktól független laboratóriumi vizsgálatokat, termékteszteket átböngészni.

Internetes vásárlásnál az átvételtől számított 14 naptári napon belül a fogyasztó meggondolhatja magát – ez a fekete pénteken megszerzett termékek esetén is így van. Indokolás nélküli elállási joggal élhet a vásárló, amikor saját költségén kell visszajuttatnia a terméket, a cég pedig köteles visszaadni a teljes összeget.

Van azonban néhány kivétel ezalól – a Budapesti Békéltető Testület tapasztalatai szerint épp ezek okozzák leggyakrabban a fogyasztók és a webáruházak közötti problémákat. A jogszabály szerint például lezárt csomagolású hang-, illetve képfelvétel, valamint számítógépes szoftver példányának adásvételekor nem gondolhatja meg magát a fogyasztó, ha már felbontotta a csomagolást.

Ezzel együtt ne fogadjuk el a webáruház elutasítását, miszerint mivel szoftver vagy operációs rendszer volt a megvett laptopon, ezért már nem lehet visszaküldeni a terméket, főként, ha a vásárlás tárgya maga a számítógép volt, nem pedig a program. A cég azt sem követelheti meg, hogy a vásárló az eredeti, gyári csomagolásban küldje vissza a terméket. Ez a feltétel jogellenes, hiszen a fogyasztó kibontás nélkül nem is ellenőrizhetné, hogy azt a terméket kapta-e, amit megrendelt.

Akkor is visszaküldhetjük az árut, ha esetleg sérült vagy nincs meg az összes tartozéka. Ilyenkor azt az értékcsökkenést kell kifizetni, amely abból fakad, ha a termék jellegének, tulajdonságainak és működésének megállapításához szükséges használatot meghaladó mértékben használta a fogyasztó az árucikket. Végül nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy számlát-nyugtát online vásárlásnál is kell kapnia a fogyasztónak, mert probléma esetén ennek birtokában lehet reklamálni, a nyugta bizonyítja a vásárló és a cég közötti szerződést.

(Magyar Idők)

Hirdetés