netA webáruházak és vásárlóik életét is megkönnyítené, ha egyetlen jogszabályban össze lennének foglalva a fogyasztói jogok és kötelességek – mondta a Rádió Orientnek Osztopáni Krisztián, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság adatvédelmi szakértője.

Egy felmérés szerint ma már több mint hárommilliárd ember érhető el interneten keresztül és a legtöbb időt online vásárlásra fordítják. Ennek során jogosan merül fel a kérdés, melyek azok az adatok, amelyeket a szerződés teljesítéséhez mindenképpen meg kell adnia a fogyasztónak és melyek azok, amelyeket jogszerűtlenül tárol az adatkezelő. Osztopáni Krisztián kötelező adatnak példaként említette a kiszállítási címet és egyeztetés céljából a telefonszámot. Ugyanakkor a webáruházak jogszerűtlenül kötik olyan feltételekhez a vásárlást, mint az e-mail címre történő reklámanyagok küldése.

A webáruházak számára nehezíti a jogszerű adatkezelést, hogy hazánkban egyelőre nincs egy egységes e-kereskedelmi törvény, hanem több jogszabály erre vonatkozó részét kell figyelembe venniük akkor, amikor a szerződési feltételekről tájékoztatják a fogyasztókat. Mint arra az adatvédelmi szakértő rámutatott, pozitív tendencia, hogy egyre több cég él azzal a lehetőséggel, hogy közérthető nyelven tájékoztatja a vásárlókat adataik kezelésének céljairól.

„A fogyasztóknak jogukban áll tájékoztatás kérniük erre vonatkozóan” – emelte ki. További lehetőségként említette a zároláshoz való jogot, amely egy esetleges jogvita esetén a fogyasztó oldalán tanúsítja, hogy a webáruház adatait kezelte. Kérheti továbbá személyes adatainak törlését, kivétel a számviteli bizonylat eltávolítását, hiszen ez olyan gazdasági műveletet támaszt alá, amelyet a törvény szerint a cégeknek a kiállítást követő 8 évig meg kell őrizniük.

Hirdetés