reveszmariusz biciklisMagyarul is megjelent a Holland Kerékpáros Nagykövetség elnevezésű civil hálózat kerékpáros stratégiája, A holland kerékpározás jövőképe címmel. Az aktív Magyarországért felelős államtitkárság minden magyar város polgármesteréhez eljuttatja.

Hollandia a világ első számú kerékpáros nemzete, ahol egy lakosra átlagosan 1,3 kerékpár jut – mondta el a kiadvány budapesti bemutatóján a Holland Királyság magyarországi nagykövete, Désirée Bonis. Kiemelte, hogy hazájában rövid távok megtételére jelentősen többen választják a kerékpárt, mint az autót, ezt segítik a kerékpárosbarát beruházások és várostervezési szemlélet is.

Hollandia Magyarországon is régóta támogatja az olyan kerékpáros kezdeményezéseket, mit a Critical Mass vagy az I Bike Budapest felvonulások, együttműködik a Budapesti Közlekedési Központtal, a Magyarországi Kerékpárosklubbal és számos kerékpáros civil szervezettel, jövőre pedig a Veszprém-Balaton Európa Kulturális Fővárosa program keretében is népszerűsíti majd a biciklis közlekedést.

Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára (képünkön) emlékeztetett arra, hogy Nyugat-Európa számos országában a hetvenes években szembesültek a motorizációs robbanás árnyoldalaival, például az állandó közlekedési dugókkal és parkolási nehézségekkel. Ezekben az országokban, így Hollandiában is ekkor elindult egy „kerékpáros fordulat”, azóta pedig a holland, svéd és dán városok infrastruktúrája teljesen átalakult. Hollandiában ma már úgy tervezik a városokat, hogy a lakóházak előtt ne lehessen parkolni, öt kilométernél rövidebb utakra pedig már kínosnak számít autóba ülni.

Az államtitkárság ezért kezdett hollandiai tanulmányutakat szervezni magyar városok vezetői és főépítészei számára a kerékpárosbarát fejlesztések tapasztalatainak megismerésére - közölte az államtitkár, hozzátéve: az egyik tanulmányút során született az ötlet a most megjelent kerékpáros stratégia lefordítására is. A kiadvány egész érvkészletet nyújt a kerékpárosbarát közlekedés mellett: kisebbek lesznek a dugók, élhetőbbek a városok, tisztább a levegő, egészségesebbek a közlekedők, ráadásul a kerékpározás kevesebbe is kerül. Nem véletlen, hogy Hollandiában is a hetvenes évek olajválsága idején kezdődött a kerékpáros fordulat.

Révész Máriusz közölte, hogy a most megjelent kiadványt eljuttatják online formában minden magyarországi város polgármesterének, arra kérve őket, hogy azt a képviselőtestületekkel is osszák meg. Mint felidézte, az aktív Magyarországért felelős államtitkárság, előtte pedig az aktív Magyarországért felelős kormánybiztosság az infrastrukturális fejlesztések mellett számos kerékpárosbarát programot is indított, illetve támogatott. Ilyenek az e-bike-ok, illetve az e-cargo biciklik vásárlását ösztönző programok, de immár azt is támogatja az állam, ha a cégek kerékpárt, illetve azokhoz szervizelést fizetnek a munkavállalóiknak.

„Egymillióval több autó fut ma Magyarországon, mint 2010-ben” – emlékeztetett az államtitkár, aki szerint egy jó kerékpáros stratégia képes csökkenteni a közlekedési dugók számát. Magyarország minap írta alá az Európai Kerékpáros Nyilatkozatot, amely egy átfogó uniós kerékpáros stratégia kidolgozására kéri az Európai Bizottságot.

Hirdetés