plavaczA közpénzek átlátható és hatékony elköltése azon is múlik, milyen a közbeszerzési eljárások minősége, előkészítettsége és az adott eljárás milyen mértékben alkalmas a felelős ajánlattételre – hangoztatta a Provital Fejlesztési Tanácsadó Zrt. vezérigazgatója a Világgazdaság konferenciáján.

 

Panácz István előadásában kiemelte, hogy egy hatékony közbeszerzési eljárásban a szereplők pontosan azt kapják, amit várnak. Az ajánlatkérő egy gördülékenyen és határidőre lebonyolított eljárást és megvalósítást, az ajánlattevők pedig azt árazzák, amit valójában el is végeznek, nincsenek pluszköltségek, határidő módosítások, elszámolási zavarok. A folyamat kulcsának a megfelelő előkészítés és jól kialakított elszámolási, adminisztrációs rendet nevezte meg.

„A közbeszerzési eljárást úgy kell megindítani, hogy annak minden eleméről és lépéséről pontos információkkal rendelkezzen az ajánlatkérő, ekkor van abban a helyzetben, hogy valóban a legjobb ajánlatot válassza ki a pályázók közül” – hangsúlyozta Panácz István.

A Provital vezetője szerint a hatékony közbeszerzést többen között azt jellemzi, hogy az eljárásban meghatározott határidők mind az ajánlattevők, mind az ajánlatkérők részéről betarthatóak. Az eljárás típusának illeszkednie kell a beszerzés tárgyához és rendelkezésre kell állniuk a szükséges fedezeteknek. Az ajánlatkérésben szereplő információk az ajánlattevőknek jól értelmezhető, pontos leírást kell adniuk a feladatokról és egyértelműen lehessen összehasonlítani az ajánlatokat. Az eljárás lebonyolítására és a projekt kivitelezésére világos és áttekinthető, a jogszabályi követelményeknek megfelelő adminisztrációs rend szükséges.

„A legtöbb hiba a közbeszerzéseknél abból származik, hogy az előkészítés folyamán nem megfelelő eljárástípust választanak, pontatlanul határozzák meg a feladatleírást, vagy az túlzott specifikáció” – mondta Panácz István. Utóbbinál az árubeszerzés esetén túlzottan szűkítő paramétereket adnak meg a gyártmányokra. A hibák túlzott időveszteséget okozhatnak, növeli a jogorvoslati kockázatokat, nehezebben valósulnak meg, s csökkentheti a versenyben résztvevők számát.

Tavaly a közbeszerzések értékében enyhe visszaesés volt – mondta Panácz István. 2011-ben ugyanis 1457,3 (a magyar GDP mintegy 5,2 százaléka), míg 2010-ben 1596,5 milliárd forint volt ez az érték. Az önkormányzatok a kiírások 51,9 százalékában szerepelnek, a beszerzések értékének 31,2 százaléka köthető ezekhez az intézményekhez. A településeknél az összes eljárás 53,38 százaléka az EU-támogatásokhoz köthetőek.

 

Hirdetés