komm1A tudatos kommunikációban ne csak a felsővezető legyen tudatos, hanem a középvezetők is. Ez elősegíti azt, hogy a szervezet tudásszintje minden hierachiaszinten azonos legyen, mert akkor nincsenek félreértések és kitalálások ─ emelte ki a Rádió Orientnek szervezeti kommunikáció fontos elemét Örvényesi Rita kommunikációs szakértő, business coach, az International Coach Federation (ICF) kommunikációs igazgatója.

Ha egy szervezeten belül nincs hatékony együttműködés, ha konfliktusok vannak, akkor ezekkel valamit kezdeni kell. Egy szervezet működésében nagyon fontos a kommunikáció. A félrekommunikálásból konfliktusok alakulhatnak ki, amelyek veszélyeztetik magát a szervezeti működést, a feladatellátást. Egy vezető két dolgot tehet: vagy igazodik a szervezeti kultúrához, a megrögzült szokásokhoz, és a saját személyiségét hozzáigazítja az elvárásokhoz, vagy pedig a saját személyiségét, elveit, módszereit hozva megpróbál hatni a szervezetre. Egy hatékony és eredményes szervezeti kommunikáció mindig a vezetőtől kell, hogy kiinduljon, és következetesnek, tudatosnak kell lennie. Nem elég csak értekezleteket tartani, érdemes arra is figyelni, hogy ezek jól előkészített, valóban hatékony munkamegbeszélések legyenek.

Ha a vezető jól példát mutat, és a saját kommunikációjában következetes, akkor ehhez tudnak a középvezetői, beosztottai is igazodni ─ mondta el rádiónak Örvényesi Rita. Szakértőnktől megtudtuk, hogy gyakran találkozik olyan estetekkel nagyobb szervezeteknél ─ ahol több osztály, főosztály van ─, hogy az egyes osztályvezetők a saját értelmezésükben kommunikálnak. Ha nincs szabályozva és tudatosan szervezve a kommunikáció, akkor előfordulhat az, hogy az egyes csapatok tudásszintje nagyon eltér egymástól. Elkezdik összerakni az információkat, mint egy nagy kirakójátékot. De mivel sehol sem megy végig a teljes információmennyiség-áramlás, hiányoznak darabok a kirakóból. Ezeket pótolni próbálják, aminek során kiegészítik, kiszínezik a rendelkezésre álló adatokat, az így összeálló egy kép pedig vagy igaz, vagy nem.

Fontos tehát, hogy a kommunikációban ne csak a felsővezető legyen tudatos, hanem a középvezetők is. Ez elősegíti azt, hogy a szervezet tudásszintje minden hierachiaszinten azonos legyen, mert akkor nincsenek félreértések és kitalálások.

Örvényesi Rita kitért arra is, hogy egy jó vezető először is önvizsgálatot tart, kritikusan megvizsgálja, mennyiben szolgálja az ő jelenlegi kommunikációja a szervezet hatékony működését, illetve a munkatársak munkájának a könnyítését, segítését.

Egy jó vezető nemcsak feladatokat oszt és ellenőriz, hanem tervez, szervez, kommunikál, és figyel az embereire.

Az önvizsgálat után a vezető két dolgot tehet: kijelöli azokat a pontokat, amelyeken szeretne változtatni, vagy bevon valamilyen külső segítséget, hogy világos legyen, melyek azok a területek, ahol fejlődni kellene. A kommunikációban a tudatosságot érdemes felülvizsgálni. A direkt, fentről lefelé irányuló kommunikáció helyett hatékony lehet egy nagyon egyszerű dolog, a kérdezés: Mire van szükségetek, miben tudok segítségetekre lenni, hogy könnyebben, gyorsabban, hatékonyabban dolgozzatok? Ehhez azonban szükséges egy erős bizalmi viszony, ami következetes vezetői magatartással felépíthető.

Fontos, hogy a felsővezető támaszkodjon a saját középvezetői rétegére és vonja be őket ebbe a folyamatba, hiszen nekik kell továbbadniuk a beosztottaknak az információkat, fokozatosan bevonva az egyes szervezeti szinteket.

Egyre több vezetőnek van meg a lehetősége arra, hogy külső tanácsadót vagy coachot vonjon be. A vezető sziklaszilárd üzletember a cég vagy a szervezet élén, de közben sérülékeny is. Ezért fontos, hogy valaki legyen ott mellette, aki ebben a folyamatban kívülről kíséri, mert a sérülések nagyon veszélyesek tudnak lenni a személyiségre, ugyanakkor ha támogatást kap, a változás és a változtatás is könnyebb. Nagyon nehéz kimondani azt, hogy valamit nem jól csináltunk, változtatni kéne, vagy hibáztam, csináljuk mostantól másképp – főleg egy szilárd egóval rendelkező felsővezetőnek. Ha ennek az útnak valaki egyedül indul neki, az a világ legnagyobb vállalása ─ mondta el zárásként Örvényesi Rita kommunikációs szakértő.

Hirdetés